Styrking av norsk forskning og utdanning om klimaendringer

NFR har nylig bevilget penger til en ny forskerskole CHESS, samt en professor II-stilling ved Institutt for geofag, UiO. Tilskuddet er ment å styrke samarbeidet mellom Earth Science miljøene ved universitetene i Oslo og Bergen, og til å plassere norsk forskning i paleoklima i forkant av internasjonal forskning på området. Forskere fra CEED vil være viktige samarbeidspartnere i arbeidet.

Figuren viser utsnitt av en større modell for distribusjon av land og modellert paleobathymetri (foreløplig modell) for utvalgte tidsintervaller i Jordens historie. Se engelsk sak for større versjon av figuren. Figur: CEED.

Figuren viser utsnitt av en større modell for distribusjon av land og modellert paleobathymetri (foreløplig modell) for utvalgte tidsintervaller i Jordens historie. Se engelsk sak for større versjon av figuren. Figur: CEED.

Ekstremklima i geologisk fortid

For å styrke samarbeidet mellom Earth Science miljøene ved Universitetet i Oslo og Universitetet i Bergen, og til å plassere norsk forskning i paleoklima i forkant av internasjonal forskning, har Institutt for geofag, Universitetet i Oslo blitt bevilget en 5 år professor II stilling.

Professor II-stillingen er tilsatt av prof. Kerim Hestnes Nisancioglu fra Bjerknessenteret for klimaforskning (Universitetet i Bergen).

Ny forskerskole  - CHESS

CEED er også en del av en ny forskerskole omhandlende Changing climates in the coupled earth system - CHESS. Denne satsningen har fått 19,5 millioner kroner fra Norsk Forskningsråd (NFR) for å utdanne doktorgradsstudenter i Norge om ulike temaer knyttet til å lære mer og studere fortidens klima, årsaker og utviklingen av ekstremklima i geologisk fortid.

Skolen vil bli koordinert av Universitetet i Bergen og dets aktiviteter vil bli organisert av et nasjonalt styre som inkluderer to fra UiO (Carmen Gaina og Joseph LaCasce) samt andre fra Bergen, Tromsø og UNIS.

CHESS følger i kjølvannet av den vellykkede forskerskolen ResClim, som har gitt kurs til over 100 studenter en rekke emner, fra luft-is-hav interaksjoner til klima i tidligere epoker.

Les mer om dette samarbeidet i engelsk nyhetssak:

Publisert 31. mars 2015 12:53 - Sist endret 25. juni 2015 11:37