Økt sikkerhet i nord

Økt aktivitet i nordområdene stiller større krav til gode værvarsler for å sikre liv og verdier. I løpet av Polaråret har det blitt gjort vesentlige fremskritt på dette området.

Foto: Shutterstock

Arktis byr på spesielle utfordringer for værvarsling. Området har en hyppig forekomst av små og hissige uværsfenomener som polare lavtrykk, og disse er vanskelige å fange opp med meteorologiske observasjoner. I tillegg er observasjonsdekningen mye dårligere enn i fastlands-Norge.

Polare lavtrykk er et fryktet værfenomen i nord. Disse intense og uberegnelige værsystemene oppstår vinterstid over Barentshavet og Norskehavet når svært kald luft fra det islagte polhavet strømmer ut over åpent hav som er 30-40 grader varmere. Når energien fra det varme havet stiger opp i lufta overføres enorme mengder energi, som fungerer som drivstoffet i det polare lavtrykket.

Fjellgenererte ekstremvinder er også typiske for Arktis. Når den kalde, tunge polarluften støter på fjell, tvinges den til å gå rundt, og dermed oppstår kraftige, turbulente vindstrenger, for eksempel ut fjordene på lé-siden av Svalbard.

Kunnskapen om disse værtypene har til nå vært begrenset, og dette har ført til at værvarslingsmodellene har hatt problemer med å varsle disse værfenomenene. I løpet av prosjektperioden har vi fått frem ny kunnskap som gir opphav til bedre værvarsler. Dessuten har prosjektet bidratt til en bedre observasjonsdekning, noe som også er viktig for bedre varsler.

Noen av forskningsaktivitetene vil bli ført videre i et nytt prosjekt High Impact Weather in the Arctic (HIMWARC) – Fundamental Understanding and Future Projections, som ledes fra Universitetet i Bergen.

Av og Erlend Hermansen, Jón Egill Kristjánsson, Universitetet i Oslo, CICERO
Publisert 19. okt. 2011 11:07 - Sist endret 9. nov. 2011 20:46