Handlingsplan for utdanning

Handlingsplanen har 13 mål. For hvert mål utarbeides det mandat og arbeidsgruppe. I arbeidsgruppene er instituttene representert med personer som har interesser og forutsetninger for å bidra til at målet kan bli realisert på en hensiktsmessig måte ved alle fakultetets institutter.

Mål 1: Fakultetets utdanning på bachelor- og masternivå skal ha en bred generell profil

  • Emneporteføljen er avstemt i forhold til undervisningsressursene. Dette omfatter både menneskelige og økonomiske ressurser.
  • Emneportefølje er tilpasset instituttets tilfang av studenter slik at risikoen for avlyst undervisning pga for få studenter er så lav som mulig.
  • Bachelorprogrammene er såpass faglig brede / har en faglig bredde slik at de kan gi grunnlag for opptak på flere studieretninger/masterprogrammer. Dette for at studentene skal ha en viss faglig valgfrihet underveis i studiet.
  • Masterprogrammene er innrettet slik at det er mulig å rekruttere en kandidat til stipendiatstillinger innen flere fagområder. Hvilket tema en masterkandidat hadde i sin masteroppgave, bør ikke være utslagsgivende for ansettelse i stipendiatstilling. Det viktigste er å rekruttere de beste kandidatene til videre forskerkarriere.
  • Det enkelte emne og sammensetningen av emneporteføljen på det enkelte nivå, er slik at  helheten i og læringsutbyttet for studieprogrammene, blir ivaretatt.

Mandat

  • Etablere prinsipper knyttet til studieprogrammenes faglige bredde og dybde på bachelor- og masternivå.
  • Definere rammer for en robust emneportefølje som er avstemt i forhold til antall ansatte og kostnader knyttet til ulike typer undervisning.
  • Vurdere behovet for å ha studieretninger på henholdsvis bachelor- og masterprogram (tverrdisiplinære vs. disiplinære program).
  • Vurdere  behovet for krav om spesialiserte emner for opptak til masterprogram.
  • Foreslå hvilke prinsipper og beslutningsprosess som skal ligge til grunn for opprettelse og nedleggelse av emner.

Arbeidsgruppe

Annik Myhre (MN), Carl Henrik Gørbitz (KI), Anders Malthe-Sørenssen (FI), Erik Bedos (MI), Kamran Shalchian-Tabrizi (Bio), Stein Gjessing (IFI), student (MNSU), Anne-Lise Hansen (MN, sekretær)

Arbeidsgruppens rapport

Les arbeidsgruppens rapport (pdf).

Vedtak i fakultetsstyret 24. januar 2012

"Fakultetsstyret ber om at arbeidsgruppens notat følges opp slik det er angitt i rapportens avsnitt “Oppsummering og konklusjon”."

Mål 2: Fakultetets undervisning skal ha en god individtilpassing

  • Det er en god og personlig kontakt mellom lærere og den enkelte student på bachelornivå.
  • Studentene får tilbakemeldinger som bidrar til bedre faglig forståelse.
  • De ulike undervisningselementene (forelesning, lab, felt, etc.) på et emne er koordinert for å gi en god faglig sammenheng og oppfyllelse av læringsutbyttet.
  • Studentene får personlig oppfølging slik at de utnytter sine ressurser for å mestre og trives med studiene.
  • Studentene opplever at de har en faglig identitet og tilhørighet.

Mandat

  • Redegjøre kort for hvilke faktorer som er mest avgjørende for god læring og godt læringsmiljø.
  • Foreslå tiltak som bidrar til en god og personlig kontakt mellom student og lærerkrefter og med en kostnadsvurdering (grovkalibret).
  • Foreslå tiltak som fører til at studentene får gode tilbakemeldinger som bidrar til bedre faglig forståelse.
  • Foreslå tiltak som bidrar til at studentene opplever at de tidlig i studiet får en faglig tilhørighet.
  • Foreslå mulige organiseringer av undervisningsteam og måter å få til en god koordinering av undervisningen på et emne.
  • Foreslå eksempler på faglige tilleggsutfordringer for flinke studenter.

Arbeidsgruppe

Anders Malthe-Sørenssen (FI, leder), Tone Bratteteig (IFI), Cathrine Tellefsen (FI), Morten Hjorth-Jensen (FI), Øyvind Ryan (IFI),  Helge Ivar Strømsø (PFI), studentrepresentant (MNSU),  Tone Skramstad (MN, sekretær)

Arbeidsgruppens rapport

Les arbeidsgruppens rapport (pdf).

Vedtak i fakultetsstyret 24. januar 2012

"Fakultetsstyret slutter seg til tiltaksforslagene for individtilpasset undervisning og ber dekanen følge opp disse."

Mål 3: Fakultetet har en særlig plikt til å sørge for rekruttering til forskning

  • De beste studentene søker seg til ph.d-studier.
  • De gode studentene er pedagogisk skolert og trekkes aktivt med i undervisningen.
  • De gode studentene møter forskningen både gjennom undervisningen samt sommer- og semesterjobber.

Mål 4: Fakultetsnivået og instituttene har et felles ansvar for tilfredsstillende opplæring og holdningsskapende arbeid innenfor HMS

  • Alle studenter har grunnleggende operativt kjennskap til HMS tilpasset studiesituasjonen og fag.

Mandat:

  • Klarlegge HMS-behovet for de forskjellige studiesituasjoner på bachelornivå.
  • Forslå robuste opplæringstiltak som imøtekommer dette behovet.
  • Foreslå ansvarsfordeling mellom fakultet- og instituttnivå på opplæringstiltakene.
  • Foreta en ressurs- og kostnadsvurdering av opplæringstiltak, spesielt de som fakultetet og instituttene ikke dekker selv.
  • Foreslå en hensiktsmessig implementering av opplæringstiltakene.

Opplæringstiltakene skal særlig være rettet mot farer som brann, kjemikalier, strøm, stråling og førstehjelp for den allmenne studiesituasjonen, lab- og feltarbeid.

Arbeidsgruppe:

Annik Myhre (studiedekan), Frode Riise (Kjemisk institutt), Arild Andresen/ Henning Dypvik (Institutt for geofag) , Norbert Roos (Biologisk institutt), Hege Lynne (Kjemisk institutt), student (MNSU), Kai Åge Fjeldheim (fakultetsadministrasjonen) og Yvonne Halle (fakultetsadministrasjonen - sekretær).

Vedtak i fakultetsstyret 10. oktober 2011

"Fakultetsstyret slutter seg til forslaget om HMS-opplæring av alle nye bachelorstudenter ved fakultetet og ber dekanen iverksette dette."

Mål 5: Prosjektarbeid inngår som en del av utdanningen

Studentene får i løpet av bachelorstudiet erfaring i samarbeid og i det å forholde seg til ulike rammebetingelser som tid, jus, økonomi/ressurser, regelverk, etc.

Mål 6: Krav til formidling i utdanningen

Studentene bør i løpet av bachelor- og masterstudiet ha trening og opplæring i  faglig formidling basert på egne eller andres arbeider.

Mål 7: Krav til etikk i utdanningen

  • Etiske problemstillinger knyttet til fagets anvendelser i samfunnet belyses og diskuteres i undervisningen på aktuelle emner.
  • Opplæring i forskningsetikk og metoder er en del av veiledningen under master- og doktorgradsstudier. Dette kommer også naturlig inn i det enkelte emne på alle nivåer.
  • Studentene får opplæring i å beherske riktig kildebruk og å unngå plagiering, som er tilpasset det aktuelle studienivå.

Mål 8: Fakultetets utdanning skal omfatte tilbud av tematisk karakter

  • Fakultetets utvikling av nye studieprogram speiler fakultetets forskningssatsninger.

  • Fakultets studieprogramportefølje speiler nye behov i samfunnet spesielt knyttet til den teknologiske utviklingen.

Mål 9: Fakultetets utdanning skal ligge i fronten når det gjelder bruk og utvikling av nye undervisningsmetoder

  • Vitenskapelige ansatte har et engasjement og tar ansvar for å utvikle nye og forbedre tradisjonelle undervisningsmetoder.

  • Fakultetet har arenaer for erfaringsdeling og diskusjon rundt videreutvikling av undervisning.

  • Nye muligheter med og økt bruk av IKT utnyttes i undervisningssammenheng.

Mål 10: Fremragende utviklingsmiljøer skal få bedre mulighet til å drive utviklingsarbeid

 

Mål 11: Fakultetet skal ha et evalueringssystem som gir et pålitelig grunnlag for vurderinger og videreutvikling av undervisningen

Mandat

  • Beskriv hva som kjennetegner god kvalitet i undervisningen.
  • Redegjøre kort for dagens evalueringssystem og gi en vurdering av kost- og nytteverdien.
  • Foreslå en forenkling av dagens evalueringssystem som fremdeles ivaretar evalueringen av de elementene som er definert som god undervisningskvalitet.
  • Foreslå mekanismer for å få bedre og flere tilbakemeldinger fra studenter.
  • Foreslå ulike fora for erfaringsdeling mellom enheter og personer når det gjelder positive og negative erfaringer knyttet til undervisningen.

Arbeidsgruppe

Solveig Kristensen (leder, studiedekan), Yvonne Halle (sekretær,MN-fakadm), Adine Thoresen (Institutt for geofag), Knut Mørken (programrådsleder MIT, Matematisk institutt og CMA), Mona Bratlie (ass fak dir MN og koordinator for rapportering og årsplan), Dag Langmyhr (undervisningsleder Institutt for informatikk), Reidun Aalen (IBV, tidligere instituttleder og undervisningsleder), Jonny Sundnes (studieavdelingen, UiO - ansvarlig for regelverk og
studiekvalitet), Jørgen Midtbø (student FAM, representant i MN studentutvalg)

Arbeidsgruppen jobber med å legge fram sin rapport med vedtaksforslag for fakultetsstyret i juni 2013

Mål 12: Studieprogrammene skal ha en forankring og en ansvarsfordeling som best mulig støtter opp om fakultetets utdanningsstrategi

  • Tverrdisiplinære studietilbud ivaretas på lik linje med disiplinære studietilbud (også med ressurser og profilering)
  • Roller og ansvar for henholdsvis emne- og programeier er fordelt og beskrevet med tanke på å oppnå god samhandling, enkle vedtakslinjer og god ressursbruk

Mandat

  • Beskrive hvilke endringer som ble innført med kvalitetsreformen, hvorfor og hvordan de har virket
  • Beskrive hva som er fakultetets, programrådets og instituttets rolle og ansvar i dag
  • Vurdere hensiktsmessigheten av dagens formelle (studieutvalget) og uformelle (undervisningslederforum) undervisningsutvalg
  • Belyse hvilke spesielle utfordringer tverrdisiplinære (MN) og tverrfakultære (UiO) studieprogrammer medfører
  • Foreslå mulige endringer i dagens struktur for å oppnå en bedre optimalisering av struktur og bemanning.
  • Gjøre rede for hvem som har kvalitetssikringsansvaret og hvordan kvalitetsarbeidet best kan ivaretas, ved eventuelle endringer, slik at dette blir praktisert enhetlig for alle studieprogram ved fakultetet.
  • Foreslå en hensiktsmessig utvalgsstruktur som gir grunnlag for gode diskusjoner, beslutninger og erfaringsoverføringer.

Forslaget skal særlig bidra til et bedre samspill mellom emneier og programeier og bedre forankrede beslutninger med hensyn på studiekvalitet og ressursbruk.

Arbeidsgruppe

Annik Myhre (MN), Arne Bang Husebye (MI), Karen Marie Ulshagen (Farmasi), Knut Mørken (IFI), Glenn Peter Sætre (Bio), undervisningsleder Dag Langmyhr (IFI), Mona Bratlie (MN), student (MNSU) og Hanne Sølna (MN, sekretær).

Notat om overføring av studieprogrammer til instituttene (pdf)

Vedtak i fakultetsstyret 10. oktober 2011:

"Fakultetsstyret slutter seg til endringsforslagene for studieprogrammenes forankring og ansvarsdeling og ber dekanen iverksette disse."

 

Mål 13: Fakultetets utdanningsaktivitet skal ha ett felles undervisningsregnskap

  • Undervisningsregnskapet skal synliggjøre den innsatsen som den enkelte underviser og instituttet legger ned i undervisningen.
  • Undervisningsregnskapet skal synliggjøre om undervisningsressursene brukes på en riktig måte i forhold til den overordnede utdanningsstrategien og emneporteføljen.

Mandat

  • Kartlegge og vurdere hensiktsmessigheten av undervisningsregnskaper som er i bruk ved MN- instituttene, andre fakulteter ved UiO. Det er opp til arbeidsgruppen om de vil innhente eksempler på undervisningsregnskap fra andre MNT-utdanningsinstitusjoner.
  • Etablere et pilotprosjekt der flere undervisere fra et representativt utvalg av emner (nivå og fag) registrerer tidsbruk vårsemesteret 2011. Lage et nettskjema for registrering av tidsbruk til pilotprosjektet.
  • Foreslå hvilke aktiviteter som skal inngå i et undervisningsregnskap.
  • Foreslå hvordan den enkelte aktivitet skal krediteres.
  • Foreslå en modell for et felles undervisningsregnskap for hele fakultetet som er robust og enkelt å anvende.

Undervisningsregnskapet skal være restriktivt i den forstand at det kun skal forholde seg til de ordinære pålagte undervisningsaktiviteter. Arbeidsgruppen skal ikke foreslå praktisk løsninger og verktøy for føring av et undervisningsregnskap.

Arbeidsgruppe

Annik Myhre (MN), Carl-Henrik Gørbitz (KI), Tom Lindstrøm (MI), Hege Thoresen (Farm), Arne Maus (IFI), Jens Jahren (geofag), Maren Onsrud (Bio), Sigrun Vedø Lien (IFI), Anne-Lise Hansen (MN,sekretær)

Publisert 3. mai 2013 17:12 - Sist endra 14. nov. 2019 11:02