Euclids første bilder: den glimrende kanten av mørket

ESAs romferd Euclid viste frem de første fargebildene av kosmos 7. november. Gjør deg klar for et nytt blikk på universet!

Bildecollage av 5 bilder av galakser, stjernehopper tatt med euclid satellitt

Euclids første bilder viser romteleskopets spesielle kapasitet: fra klare stjerner til svake galakser viser observasjonene himmelobjektene i sin helhet. Bildene forblir ekstremt skarpe, selv når man zoomer inn på fjerne galakser. Bildekreditering: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, image processing by J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi, CC BY-SA 3.0 IGO .

Aldri før har et teleskop vært i stand til å ta knivskarpe astronomiske bilder over et så stort område av himmelen, og se så langt inn i det fjerne universet. De fem bildene illustrerer Euclids fulle potensial; de viser at teleskopet er klart til å lage det mest omfattende 3D-kartet over universet til nå, for å avdekke noen av dets skjulte hemmeligheter.

– Bildene vi nå ser er helt fantastiske. Jeg har aldri tidligere sett bilder av så store utsnitt av himmelen som viser en mengde av utrolige detaljer, sier Professor Per Barth Lilje, instituttleder ved Institutt for teoretisk astrofysikk og norsk representant i styret til det internasjonale Euclid-konsortiet.

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves!

Han og instituttet har deltatt i utviklingen av Euclid siden 2008, fire år før ESA vedtok at den skulle bygges. Norge har levert deler av NISP-instrumentet som sammen med VIS-instrumentet har laget bildene vi nå ser.

– Nå kan vi glede oss til det som vil komme!, legger Lilje til.

Førsteamanuensis Hans Winther er også utrolig imponert over bildene vi nå ser.

– De er resultatet av noen få timers observasjoner. Nå skal Euclid starte på seks år med kontinuerlige eksponeringer som til sammen vil dekke 1/3 av himmelen, sier Winther.

Han gleder seg til å kunne analysere dataene, som vil gi astrofysikere en fundamentalt ny forståelse av den mørke energien og den mørke materien i universet.

images_euclid
Av Martina D'Angelo