Astronytt fra 2011

Publisert 9. des. 2011 10:44

Den 4. oktober 2011 bestemte den europeiske romfartsorganisasjonen ESA at de vil satse på prosjektene Solar Orbiter og Euclid som sine såkalte Medium Class missions i sitt program “Cosmic Vision 2015-2025”.

Veien fram til oppskytning er imidlertid lang: Euclid, som denne artikkelen skal handle om, skal etter planen skytes opp i 2019.  Vil den gjøre noe som det er verdt å vente så lenge på?

Publisert 19. aug. 2011 09:54

Den norske komiteen for Astronomiåret 2009 kunngjorde tre store konkurransar i 2009. Ein av dei vende seg til grunnskulane. Den skulen som utmerkte seg mest i formidling av astronomi i løpet av jubileumsåret, ville få ein asteroide offisielt kalla opp etter seg. Juryen klarte ikkje kåra berre éin vinnar, dermed vart det tredelt førsteplass.

Publisert 17. aug. 2011 09:14

Einar Andreas Tandberg-Hanssen, norsk-amerikansk astrofysikar fødd i Bergen 6. august 1921 – døydde 23. juli 2011 i Huntsville, Alabama, USA. Tandberg-Hanssen var det meste av den yrkesaktive karrieren sin i USA, der han til slutt var direktør ved romfartsorganisasjonen NASAs Marshall Space Flight Center i Alabama. Hans vitskaplege interesse og virke var innan solfysikk.

Publisert 16. aug. 2011 11:44

Hvor kommer energien som varmer opp Solas ytre atmosfære fra? Forskere fra Institutt for teoretisk astrofysikk, Universitetet i Oslo, er medforfattere på en artikkel i Nature der observasjoner fra NASAs solsattelitt Solar Dynamics Observatory (SDO) blir brukt til å for første gang detektere en spesiell type magnetiske bølger i slike mengder at de inneholder nok energi til å gjøre jobben.

Publisert 28. juli 2011 14:23

Den 15. juli gjekk for første gong i historia ein romsonde inn i bane rundt ein asteroide i hovudbeltet mellom Mars og Jupiter. Nasas fartøy Dawn vil i løpet av eit år samla data frå asteroiden Vesta før han i juli 2012 set kursen mot eit anna objekt i hovudbeltet: dvergplaneten Ceres. Sidan begge desse objekta vart danna tidleg i vårt solsystems historie, vil dette gi oss mykje informasjon om danninga av Jorden og dei andre planetane.

Publisert 29. juni 2011 16:59

Kanskje vil vi en dag oppdage at det er utenomjordisk liv i vårt eget solsystem. I så fall virker det stadig mer sannsynlig at en slik oppdagelse vil kunne gjøres på Enceladus, en av Saturns minst 62 måner.

Publisert 2. juni 2011 21:01

Solflekkene er mørkare enn områda rundt. Dette kjem av at det sterke magnetfeltet i flekkene hindrar energien frå solas indre frå å komma ut. Mysteriet er ikkje kvifor solflekkene er mørke men kvifor dei ikkje er heilt svarte. Ei gruppe forskarar ved Kungl. Vetenskapsakademien, Stockholms universitet og Universitet i Oslo har no funne dei boblande rørslene av gass som transporterer energien opp til overflata. Resultata vart publiserte 2.juni i det anerkjende tidsskriftet Science.

Publisert 1. juni 2011 12:30

NASAs romfartøy Dawn er på veg mot asteroiden Vesta og tok 3. mai sitt første bilete av asteroiden. Frå ein avstand på 1.2 millionar km synest Vesta som ei stjerne blant mange. Dette biletet vil hjelpa til med å rekna ut dei finjusteringane som trengst når Dawn etter planen skal gå i bane rundt asteroiden 16. juli i år.

Publisert 18. mai 2011 11:11

Solen, vår nærmeste, livgivende stjerne, er innhyllet i et slør av varm gass som kalles koronaen. På tross av årtiers studier, har det til nå vært et mysterium hvorfor dette sløret er så varmt. I en artikkel publisert i dag i det kjente tidsskriftet Science har forskere fra Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitetet i Oslo, i samarbeid med amerikanske forskere, oppdaget én av hovedkildene til denne varme gassen som omhyller solen. Forskerne har brukt nye observasjoner fra forskningssatellittene Solar Dynamics Observatory og Hinode. Artikkelen har vakt oppsikt i redaksjonen til Science, og den presenteres på tidsskriftets forside.

Publisert 28. feb. 2011 13:09

De første vitenskapelige resultatene fra ESAs forskningssatellitt Planck ble offentliggjort ved en pressekonferanse i Paris i dag. Disse første resultatene gjelder først og fremst de kaldeste objektene i universet, både i vår egen galakse og i universets fjerneste deler.

Publisert 28. feb. 2011 12:54

De første vitenskapelige resultatene fra Planck-satellitten presenteres ved en konferanse i Paris 10–14. januar. Blant høydepunktene er offentliggjøringen av en ny katalog over galaksehoper, der mange av de nyoppdagede objektene har meget interessante egenskaper. Disse resultatene demonstrerer også at forskerne som analyserer Planck-dataene klarer å skille mellom den opprinnelige kosmiske bakgrunnsstrålingen fra Big Bang og effekter som skyldes astronomiske forgrunnsobjekter som galaksehoper.