Andre

Tidligere

Tid og sted: , Laboratoriet, Kulturhuset i Oslo

Explore the dark side of the Universe during the National Science week in Norway (Forskningsdagene) 2023.

Tid og sted: , Cinemateket

Event Horizon har blitt en kultfilm siden den floppet på kino i 1997, og med nye gjennombrudd i forskningen på sorte hull er den stadig aktuell: I 2019 fikk vi for første gang se et bilde av et sort hull, og i 2022 kom det første bildet av hullet i sentrum av vår egen galakse – tatt av Event Horizon Telescope.

Tid og sted: , Universitetsplassen, Karl Johans gate 47

Det nasjonale arrangementet om forskning er i gang! Tema i år er "Miljø". Møt våre entusiastiske forskere fra Institutt for teoretisk astrofysikk og Rosseland Centre for Solar Physics på Forskningstorget 20. - 21. september.

Velkommen!

Tid og sted: , Rom 304 (Peisestua), Institutt for teoretisk astrofysikk

Torsdag 21. mars offentliggjøres de aller nyeste og beste observasjonene av den kosmiske bakgrunnsstrålingen. Dette har vi ventet lenge på!

Tid og sted: , Domus Medica, Store auditorium, Sognsvannsveien 9

Hva er en måneformørkelse? Hvorfor beveger sola seg på himmelen? Hvor langt er det til nærmeste stjerne? (OBS kurset er fullt!)

Tid og sted: , Store fysiske Auditorium, Fysisk institutt, Blindern

UiO jubilerer, og i den anledning byr Insitutt for teoretisk astrofyikk i samarbeid med Fysisk institutt og Institutt for geofag på en spennende foredragsrekke. Kom og hør Robert Kirshner fortelle om astrofysikk, Robert Bindschadler forelese om jordobservasjon og David Southwood om romfysikk.

Hvor lang tid bruker egentlig Han Solo på å reise fra Tatooine til Alderaan i en nyoppusset Millenium Falcon? Hva skjer i kulissene når man sier "Beam me up, Scotty"? Kan man bruke ormehull til å reise i tid og rom?

Tid og sted: , Gangstien mellom Frederikke-bygningen og HF-bygningene, Blindern

Gjennom en serie bestående av 40 store bildemontasjer vil spennende astronomiske fenomener og objekter, alt fra vår egen jord til de største galaksene i universet, bli forklart i bilder og tekst.