Forskningstorget 2019: sola og eksoplaneter

Det nasjonale arrangementet om forskning er i gang! Tema i år er "Miljø". Møt våre entusiastiske forskere fra Institutt for teoretisk astrofysikk og Rosseland Centre for Solar Physics på Forskningstorget 20. - 21. september.

Velkommen!

Banner til forskningsdagene 2019. Bildet inneholder: hånd, vann, jord.

Banner til forskningsdagene 2019

Bli med på gratis arrangementer over hele Norge som setter søkelys på de enorme klima- og miljøutfordringene vi står overfor og dilemmaene rundt dem!

Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA) og Rosseland Centre for Solar Physics (RoCS) skal være med på Forskningstorget 20. - 21.september på Universitetsplassen i Oslo. Kom og besøk våre forskningsstasjoner. Der får du innblikk i:

SOLA – UNIVERSETS LABORATORIUM

Solen er grunnlaget for alt liv på jorden, men også en av de aller største farene for samfunnet vårt.

Foto: NASA, Solar Dynamics Observatory

Rosseland Centre for Solar Physics (RoCS) undersøker prosessene som produsere de største energiutladninger i solsystemet, og som nordlys er ett svakt ekko av. Solstormer har produsert ekstremt nordlys som kunne ses helt nede i Roma. De kan ødelegge alle våre satellitter og har ved flere anledninger sabotert strømnettet i Nord-Amerika.

Besøk vår stand og opplev hvordan det skjer, og de overraskende parallellene mellom helt vanlige saker og de voldsomme eksplosjonene som skaper solstormer.

FANTASTISKE PLANETER OG HVORDAN MAN FINNER DEM

Bli med astrofysikere ved Institutt for teoretisk astrofysikk på jakten etter exoplaneter.

Foto: NASA Ames/JPL-Caltech/T. Pyle

Vi bor på en planet, Jorda, med vann ved akkurat riktig temperatur, en atmosfære med nok oksygen for oss å puste, og som er omgitt av et sterkt nok magnetfelt som beskytter oss mot de farlige solvindene. Men dette er ikke normen; det finnes planeter som er fullstendig dekket av is. Planeter der det regner diamanter, og i havene flyter det lava i stedet for vann. Og det finnes planeter der et år varer bare 18 timer! Kanskje det til og med finnes liv på et av disse stedene?

Kom og lær mer om disse fantastiske verdenene​!

Følg "Forskiningstorget i Oslo" på Facebook

Forskningsdagenes nettside

Emneord: forskningstorget, forskningsdagene, vitenskapeligformidling, eksoplaneter, Solar Physics
Publisert 18. sep. 2019 15:13 - Sist endret 22. nov. 2022 14:07