Praktisk astronomi for lærere

Hva er en måneformørkelse? Hvorfor beveger sola seg på himmelen? Hvor langt er det til nærmeste stjerne? (OBS kurset er fullt!)

Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Både lærere og foreldre kan møte slike spørsmål fra nysgjerrige barn som undrer seg over naturen. Astronomiske fenomener er imidlertid ofte fjernt fra vår dagligdagse intuisjon, og det kan derfor være vanskelig å forklare spørsmålene. I mange situasjoner er det ofte langt enklere og bedre å visualisere fenomenet på en datamaskin i form av en animasjon.

I forbindelse med 200-årsjubileumet til Universitetet i Oslo arrangerer Institutt for teoretisk astrofysikk dagskurs for lærere på ungdomsskole-trinnet i bruk av enkle astronomiske visualiseringsverktøy og animasjoner, med henblikk på bruk i klasserommet. Noen eksempler er visualisering av nattehimmelen ved ephemeris, ferdiglagede simuleringer av galaksedannelse og visualisering av planetbaner og sol- og måneformørkelser.

Deltakerne vil få utdelt en CD med programvare og filmer som kan brukes i egen undervisning. Kurset ved UiO vil foregå i form av delvis interaktive forelesninger, der kursleder viser hvordan programmene brukes, og deltakerne prøver å kjøre dem selv. Det er selvfølgelig åpent for spørsmål underveis.

Emneord: astrofysikk, Seminar
Publisert 8. feb. 2011 14:28 - Sist endret 25. okt. 2019 09:47