English version of this page

Disputas: Ragnhild Aurvik

Ph.d.-kandidat Ragnhild Aurvik, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, vil forsvare avhandlingen "The search for inflationary B-mode signal with future CMB experiments" for graden Philosophiae Doctor.

portrettbildet av en un ung smilende kinne
Ph.d.-kandidat Ragnhild Aurvik. Foto: UiO.

Disputas og prøveforelesning avholdes hybrid, slik at deltakere kan delta enten via Zoom eller fysisk. Zoom-lenken legges ut dagen før disputasen. Verten av Zoom-møtet vil moderere det tekniske mens disputasleder moderer disputasen. Zoom-lenken vil bli publisert senest dagen før disputasen.

Ex auditorio-spørsmål: Disputasleder inviterer til ex auditorio-spørsmål, og disse kan foretas enten skriftlig eller muntlig ved å trykke på "Participants -> Raise hand".

Delta på disputasen

Møtet åpnes for deltakelse like før disputasen starter, og stenger for nye deltakere omtrent 15 minutter etter at disputasen har startet.

Delta på prøveforelesning - 27. november kl. 10:15 (Aud. 209, Svein Rosselands Hus/Zoom)

"Imaging black holes with the Event Horizon Telescope"

Kreeringssammendrag

Ved å analysere den eldste strålinga i universet, den kosmiske bakgrunnsstrålinga, kan vi få informasjon om universet da det var veldig ungt. Vi tror at universet utvidet seg raskere i begynnelsen enn lysets hastighet, og dette skapte gravitasjonsbølger som vi håper å finne spor av i bakgrunnsstrålinga. Vi planlegger derfor nye satellitteleskop for å gjøre nye og bedre målinger, og forhåpentligvis finne gravitasjonsbølger og øke vår forståelse av universets begynnelse.

Hovedfunn:

The oldest radiation in the universe is the Cosmic Microwave Background (CMB) radiation. Analysing the CMB is like analysing a baby picture of the Universe, and gives us unique information on what the Universe looked like at a very early stage.

There are however some missing pieces in our understanding of how the Universe was created. One of them is the prediction that the Universe expanded faster than the speed of light for an extremely short period of time right after our Universe was born, in the period of cosmic inflation. This should have created gravitational waves. Detecting the gravitational wave signal has however proven very difficult, and we do not know how strong it is.

I have been working with future space telescopes, designed to detect these inflationary gravitational waves. To make sure they are sensitive enough, we make simulations of how they will observe the sky, including the noise from the telescope. Then we try to find the signals we put into the simulations. By doing so we can test if the telescope perform as expected. We also get to test our data analysis algorithms, and can explore and suggest potential improvements for the telescope.

Hoping to observe inflationary gravitational waves in the CMB, so called B-mode signal. ​​​​​​​​​

Kontaktinformasjon til Institutt for teoretisk astrofysikk

Emneord: Disputas, Kosmologi, CMB
Publisert 13. nov. 2023 10:00 - Sist endret 27. nov. 2023 11:11