Disputas: Nicolaas Ervik Groeneboom

Cand. scient. Nicolaas Ervik Groeneboom ved Institutt for teoretisk astrofysikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Searching for anomalies in the Cosmic Microwave Background

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Pedro Ferreira, University of Oxford, England.
Dr. Joanna Dunkley, University of Oxford, England.
Professor Mats Carlsson, Institute of Theoretical Astrophysics, University of Oslo.

Leder av disputas:  Professor Per B. Lilje

Veileder:  Hans Kristian Eriksen og Frode Kristian Hansen

Den kosmiske bakgrunnstrålingen (CMB) er kanskje det viktigste astrofysiske fenomenet som benyttes for å studere det tidlige univers. I tillegg er dagens kosmologiske standardmodell godt bekreftet gjennom den observerte bakgrunnsstrålingen. Men, den kosmologiske standardmodellen hviler på et krav om at universet må være isotropt, nemlig at det «ser likt ut» i alle retninger. Hvis den kosmiske bakgrunnsstrålingen har avvik fra isotropi, eller «retningslikhet», kan det derfor være et tegn på at det er noe er galt med standardmodellen.

I denne avhandlingen har vi utført statistiske analyser for å finne ut hvor godt alternative universmodeller passer med den observerte kosmiske bakgrunnsstrålingen. Vi har hatt fokus på anisotrope universmodeller, modeller hvor universert ikke «ser likt ut» i alle retninger. Det kom derfor som en overraskelse da vi oppdaget en stor sannsynlighet for en rotasjonsstruktur i den kosmiske bakgrunnsstrålingen. Dette viste seg å være inkonsistent med dagens kosmologiske standardmodell. Vi viste deretter at denne rotasjonsstrukturen mest sannsynlig har opphav i en feil i selve satellitteksperimentet, og ikke er et kosmologisk fenomen. Grunnen er enkel: rotasjonsaksen er veldig nær solsystemets, som er alt for lite tilfeldig til å kunne være en effekt fra det tidlige univers.

Generelt har vi utviklet flere nye statistiske metoder for å undersøke systematiske effekter og avvik fra isotropi i den kosmiske bakgrunnsstrålingen. Arbeidet har blitt utført ved Institutt for teoretisk Astrofysikk (ITA) ved Universitetet i Oslo (UiO) mellom 2007 og 2010.

For mer informasjon, kontakt Mats Carlsson.

Publisert 10. apr. 2012 10:21 - Sist endret 25. mars 2014 09:49