Disputas: Lars Heggland

Cand. scient. Lars Heggland ved Institutt for teoretisk astrofysikk vil forsvare sin avhandling for graden phd (philosophiae doctor): Wave Propagation and Jet Formation in the Chromosphere and Transition Region.

Tid og sted for prøveforelesning

Lars Heggland

Se prøveforelesning.

• Dr. Elena Khomenko, Instituto de Astrofisica de Canarias, Spania.
  • Dr. Oskar Steiner, Kiepenheuer-Institut für Sonnenphysik, Tyskland.
  • Professor Øystein Elgarøy, Institutt for teoretisk astrofysikk, Universitetet i Oslo.

Leder av disputas

Førsteamanuensis Boris V. Gudiksen

Veileder

Doktoranden har studert bølgeutbredelse i solatmosfæren, og funnet at bølger med perioder på 5-6 minutter, som er dominerende ved solens synlige «overflate» (fotosfæren), først og fremst når opp til de høyere lagene (kromosfæren og koronaen) i områder der solens magnetfelt er skrått. I disse områdene kan bølgene slynge relativt kald og tett materie flere tusen kilometer til værs, i såkalte spicules eller jets. Doktoranden har også sett på egenskapene til slike jets i områder med forskjellig magnetisk geometri, og funnet systematiske forskjeller. Videre har han undersøkt hvordan energi som frigjøres når magnetfeltet endrer struktur, gjennom eksplosjonsaktige hendelser som kalles reconnection, også kan slynge materie til værs og danne jets med mange av de samme egenskapene. Resultatene fra doktorandens datasimuleringer er sammenlignet med observasjoner fra bakke- og rombaserte teleskoper, og stemmer godt overens.

For mer informasjon

For mer informasjon, kontakt professor Øystein Elgarøy.

Publisert 16. apr. 2012 09:51 - Sist endret 28. jan. 2020 11:54