Disputas: Marit Sandstad

M. Sc. Marit Sandstad ved Institutt for teoretisk astrofysikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Certain cosmological implications of a selection of modified theories of gravity.

Marit Sandstad.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• Professor Luca Amendola, Institut für Theoretische Physik, Universität Heidelberg, Tyskland
  • Professor Claudia de Rham, Department of Physics, Case Western Reserve University, USA

• Førsteamanuensis Luc Rouppe van der Voort, Institutt for teoretisk astrofysikk, Universitetet i Oslo, Norge

Leder av disputas

Professor Viggo Hansteen.

Veileder

Dagens modell for kosmologi sier at omkring 70% av innholdet i universet i dag er et stoff vi kaller mørk energi. Dette stoffet påvirker tilsynelatende resten av universet kun gjennom gravitasjon. Dermed er det naturlig å tenke seg at effektene det har like godt kan skyldes at Einsteins gravitasjonsteori ikke er helt riktig. I dette doktorgradsarbeidet har vi undersøkt tre ulike modifiserte gravitasjonmodeller som alternativer til mørk energi.

Galileonene er en teori inspirert av teorier i ekstra dimensjoner. I arbeidet har vi vist numerisk at den enkleste utgaven av denne teorien kan virke som en mørk energi når vi ser på universet på ekstremt stor skala.

Bigravitasjon er en teori der en ekstra partikkel med liknende egenskaper som et eventuelt graviton er inkludert. I denne avhandlingen har vi vist at en slik teori i mange tilfeller kan forklare observasjonene som gjøres av universets ekspansjon nesten like godt som den rådende modellen. I avhandlingen har vi også videreutviklet bigravitasjonsmodellen slik at det ekstra feltet påvirker annen materie på samme måte som gravitasjon. Vi har vist at en slik utvidelse kan gi resultater som er identiske med dem vi finner i dagens modell for mørk energi på den største skalaen.

C-teorien er et rammeverk som binder sammen mange ulike tolkninger av modifiserte gravitasjonsteorier. I doktorgradsarbeidet har vi vist at denne teorien er beslektet med såkalte ikke-lokale gravitasjonsmodeller. Vi har også vist at mange av de enkleste C-teoriene vanskelig kan brukes til å modellere den mørke energien i vårt univers.

For mer informasjon

For mer informasjon, kontakt førsteamanuensis Luc Rouppe van der Voort.

Publisert 23. okt. 2013 09:00 - Sist endret 18. aug. 2021 14:34