Jun Elin Wiik Toutain: "Naturfagsenteret - Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen"

Fredagskollokvium

Abstract.

Naturfagsenteret ble opprettet i 2003 ved Universitetet i Oslo. Det har som målgrupper lærere som underviser i naturfagene i grunnopplæringen og i lærerutdanning, studenter, forskere og læremiddelutviklere innen aktuelle fagfelt. I tillegg har senteret ansvar for å bistå departementet og Læringssenteret med råd når det gjelder læreplanutvikling og elevvurdering i naturfagene.

Det foreligger i disse dager et høringsutkast til nye lærerplaner i Naturfag for grunnskolen og videregående skole VG 1. Her kommer astronomi inn som et viktig tema allerede fra 1ste klasse av. Temaet kalles verdensrommet og har eksempelvis som mål at elevene etter 4. trinn skal kunne forklare hvordan jorda, månen og sola beveger seg og hvorfor vi har ulike månefaser og årstider. Etter ungdomsskolen forventes det at de skal kunne beskrive universet og hvordan det har utviklet seg og kunne forklare hvordan elektromagnetiske spektre gir informasjon om verdensrommet. For de som forstetter i videregående skole er det et mål at de etter 1ste året (VG 1) skal kunne forklare gravitasjonsloven og begrepene unnslippelseshastighet, g- kraft, vektløshet og geostasjonære baner.

Hva kan man gjøre for å hjelpe lærere i grunnskolen med liten eller ingen kunnskap om verdensrommet til å undervise sine elever slik at elevene når disse målene? Det høres kanskje umulig ut, men man er i dag i ferd med å utvikle nettbaserte læringsprogrammer, og her er det behov for innspill fra alle parter.

Publisert 12. aug. 2009 11:33 - Sist endret 15. juni 2011 13:48