Interessert i Astronomi? Delta i Astronomiolympiaden!

Årets fem vinnere i Astronomiolympiaden er klare. De representerer fire forskjellige steder i Norge og har all grunn til å være stolte.

Bilde collage av fem unge gutter, vinnerne av årets astronomiolympiade

Fem glade vinnere kom på OL-laget til Astronomiolympiaden. Fra øverst til venstre og med klokken: Magnus Eide-Fredriksen, Haakon Alexander Flink, John Aslak Wee Kleven, Jon Tomter og Dorde Veljkovic. Bilde: Privat

Denne spennende konkurransen var en stor utfordring som krevde dyktighet, kreativitet og hardt arbeide. De som vant er:

Haakon Alexander Flink (17 år) går på Danielsen videregående skole i Bergen. Han er veldig glad i fysikk, men liker også å studere kjemi, språk, historie og religion. Han er veldig glad for å ha vunnet og håper å gjøre noe innen vitenskap i fremtiden.

Jon Tomter (19 år) går på Lillehammer videregående skole. Han likte oppgavene i konkurransen, og synes spesielt astrofysikk og kosmologi er interessant. I fremtiden vil han drive med noe teknologisk, kanskje som dataingeniør.

«Hvis du er interessert i astronomi, prøv det!» -Astronomiolympiadens vinnere.

Magnus Eide-Fredriksen(18 år) går på Nydalen videregående skole i Oslo. Han brukte Astronomiolympiaden som en mulighet til å konkurrere med vennene sine, og de meldte seg på nesten alle olympiadene (Matematikk (Abelkonkurransen), Informatikk, Fysikk, Kjemi og Biologi). Han liker å tenke på verdensrommet, og vil gjerne jobbe med kybernetikk eller informatikk i fremtiden.

John Aslak Wee Kleven(18 år) går på Drammen videregående skole. Han liker hvordan fysikk og filosofi henger sammen, og brukte denne ideen gjennom hele konkurransen. Oppgavene til konkurransen var forskjellige fra de han får på skolen, og det syntes han var spennende. I fremtiden vil han jobbe med matematikk eller data.

Dorde Veljkovic (19 år) går på Kuben videregående skole i Oslo, og han ble blant vinnerne av både Astronomiolympiaden og Fysikkolympiaden. Han likte konkurransene fordi de brøt opp hverdagsmønsteret under pandemien og ga ham noe spennende å gjøre. Han er interessert i robotikk og vil gjerne drive med enten biomedisinske eller romteknologiske systemer i fremtiden.

«En trenger ikke å være den beste studenten, og konkurransen er en god mulighet for de som vil lære mer om astronomi» - Astronomiolympiadens vinnere.

grønn og oransje tekst "IOAA"

Info om Astronomiolympiade

Norsk astronomiolympiade er en kunnskapskonkurranse for elever med fysikk som programfag ved videregående skoler i Norge. Oppgavene er innen astrofysikk og astronomi. Den blir arrangert av Institutt for teoretisk astrofysikk og Rosseland Senter for Solfysikk ved Universitetet i Oslo blant andre institusjoner. Den nasjonale konkurransen foregikk digitalt. Den internasjonale konkurransen er planlagt å foregå i Columbia i november 2021 eventuelt blir konkurransen digital.

Emneord: astronomiolympiaden, studenter, Astronomi-OL, Astronomi og astrofysikk Av Rebecca A. Robinson
Publisert 13. apr. 2021 16:39 - Sist endret 8. juli 2021 13:29