Almanakkens 200. årgang

Redaktør for almanakken de siste 20 årene, Kaare Aksnes, forlater redaktørstolen.

Illustrasjon av planetene i korrekt relativ størrelse. Bilde: NASA

Almanakk for Norge/Almanakk for Noreg har en forhistorie som går tilbake til 1643. Det året utgav Tyge Nielssøn en norsk almanakk for året 1644. Dette var faktisk den første 'boka' som ble trykt i Norge. Fra 1814 har universitetet hatt ansvaret og almanakken har vært redigert i Norge.

Kaare Aksnes
Kaare Aksnes, professor emeritus ved Institutt for teoretisk astrofysikk og almanakkens redaktør gjennom 20 år.

Kaare Aksnes er professor emeritus ved Institutt for teoretisk astrofysikk og har vært redaktør for almanakken i 20 år.

Gjennom enda flere år har han hatt ansvaret for å regne ut posisjonene til himmellegemene. Nå overlater han redaktørstolen til professor Per Lilje.

Les intervju med Kaare Aksnes i sakens anledning i Uniforum.

Almanakk for Noreg
Almanakk for Noreg (nynorsk utgave) 2013.

Publisert 28. jan. 2013 10:39 - Sist endret 25. okt. 2019 11:18