Ny post doc: Signe Riemer-Sørensen

Signe er dansk og har tidligere jobbet i Australia. Hun prøver å finne ut hva universet er laget av.

Signe Riemer-Sørensen forklarer hva som skjer under en solformørkelse ved Great Barrier Rief. Signe er ny post doc ved ITA. Bilde: Martin Lentz.

Fra 1. juli 2013 er Signe post doc ved Institutt for teoretisk astrofysikk, Universitetet i Oslo.

Hva prøver du å finne ut av i din forskning?

– Jeg prøver å finne ut hva universet er laget av. Vi har en ganske god teori for partikkelfysikk, men denne teorien forklarer ikke mesteparten av det stoffet som vi observerer i universet, forteller Signe.

– Standardteorien i partikkelfysikk inneholder ingen forklaring på den mystiske mørke materien eller den enda mer mystiske mørke energien.

De minste partiklene, nøytrinoene, er heller ikke særlig nøyaktig beskrevet og vi vet for eksempel ikke hvor mye masse de har.

Universet som eksperiment

For øyeblikket jobber Signe mest med nøytrinoene, men i stedet for å bruke partikkelakselleratorer eller underjordiske laboratorier, bruker hun det største eksperimentet av dem alle: selve universet.

– Universet som eksperiment?

– Ja, nøytrinoenes egenskaper er kodet inn i fordelingen av galakser og i forholdet mellom mengden av de ulike kjemiske stoffene som vi måler i dag. Jeg har brukt et tredimensjonalt galaksekart for å veie nøytrinoene og sette en grense for hvor stor masse de kan ha. Grensen vi finner på denne måten er ti ganger bedre enn den som laboratorieundersøkelser gir oss.

– Jeg liker å fortelle folk om universet, forteller Signe videre.

– Jeg skriver gjerne populærvitenskapelige artikler, holder foredrag eller bidrar på ulike arrangementer. For eksempel har jeg skrevet for det danske magasinet Kvant. På bildet her står jeg på en liten flik med sand i midten av Great Barrier Reef og forklarer hva som skjer under en solformørkelse.

– Hvor jobbet du før du kom til Oslo?

– Jeg jobbet ved University of Queensland i Australia. Til tross for at jeg trivdes med surfing og dykking, savnet jeg vintrene i nord-Europa.

Publisert 11. sep. 2013 09:45 - Sist endret 7. juni 2018 13:45