Publisert 9. des. 2015 16:40

Sven Wedemeyer er tildelt ERC Consolidator Grant, dette er et svært prestisjetungt stipend fra det europeiske forskningsrådet. Wedemeyer får totalt 2 millioner Euro, det vil si omtrent 20 millioner kroner.

Publisert 21. okt. 2015 13:49

Endelig er den her. For alle oss som enten har drømt om å bli astronaut eller sett med undring opp på stjernehimmelens lysshow, nå kommer boka vi har ventet på. En antologi om universet skrevet av noen av Norges fremste forskere og formidlere.

Publisert 20. apr. 2015 11:31

Det ærverdige Observatoriet ligger like ved Solli Plass i Oslo. Litt bortgjemt i dag, men på 1800-tallet var dette et av landets viktigste hus. Her ble Norge satt på kartet, med nøyaktig beregnet lengde- og breddegrad. Her fikk også landet riktig tid. Nå har huset fått en egen bok beregnet for barn, unge og interesserte voksne.

Publisert 6. jan. 2015 13:27

Den lokale arrangementskomitéen ved Institutt for teoretisk astrofysikk for Beyond ΛCDM-konferansen er klare for storfint besøk av verdens ledende forskere på universet i neste uke.