Verdens beste kosmologer møtes i Oslo

Den lokale arrangementskomitéen ved Institutt for teoretisk astrofysikk for Beyond ΛCDM-konferansen er klare for storfint besøk av verdens ledende forskere på universet i neste uke.

Representanter fra den lokale arrangementskomitéen ved Institutt for teoretisk astrofysikk for kosmologikonferansen Beyond ΛCDM som arrangeres i Oslo januar 2015. Bak, fra venstre: Post doc Marit Sandstad, post doc Signe Riemer-Sørensen, phd-stipendiat Max Grönke og post doc Yashar Akrami. Foran, fra venstre: Professor Per Lilje og phd-stipendiat Amir Hammami. Foto: ITA/UiO.

Konferanse i Oslo 13.-17. januar 2015

I januar møtes over 100 av de fremste forskerne på universets storskalastruktur på Holmenkollen Park hotell i Oslo for å legge frem nye resultater og diskutere hvordan vi i fremtiden kan finne ut av hva universet består av.

Det er spesielt den mørke materien og den mørke energien som forundrer astronomer verden over. Man må passe på å ikke å forveksle de to, da effekten av dem er motsatt på tross av at de har like navn.

Den mørke materien observeres indirekte i form av tyngdekraft uten tilsynelatende årsak og den mørke energien er skyld i at universet utvider seg fortere og fortere. For begge gjelder at vi ikke vet hva de består av, men de har stor innflytelse på om universet f.eks. vil utvide seg for evig eller trekke seg sammen igjen.

Konferansen arrangeres av Institutt for teoretisk astrofysikk og noen av de store navnene på konferansen er:

• Viatcheslav Mukhanov, professor i astropartikkelfysikk ved Ludwig Maximilian University of Munich. Han er best kjent for sin teori om at universets struktur (som galakser) oppstod fra kvantefluktuasjoner i det tidlige univers. Hans forutsigelser kan i dag sees i den kosmiske bakgrunnsstrålingen.
  • Pedro Ferreira, professor i astrofysikk ved University of Oxford. Ferreira har skrevet den populærvitenskapelige boken The Perfect Theory som handler om Einsteins generelle relativitetsteori. Boken ble shortlisted til Royal Society's Winton-pris for vitenskapsbøker i 2014. Pedro Ferreira holder i forbindelse med konferansen også et populærvitenskapelig foredrag på UiO med tittelen The Perfect Theory, som er åpent for alle (Realfagsbiblioteket, Blindern, 13. januar kl. 14.15).
  • Joao Magueijo, professor i fysikk ved Imperial College London. Han er kjent for sine kontroversielle utfordringer av bl.a. Einsteins antagelse om lysets konstante hastighet. Han er også vert på programmet Joao Magueijo's Big Bang på Science Channel. Joao Magueijo holder i forbindelse med konferansen et populærvitenskapelig foredrag på UiO med tittelen Beyond the Big Bang, som er åpent for alle (Realfagsbiblioteket, Blindern, 16. januar kl. 14.15).
  • Alan Heavens, direktør for Imperial Centre for Inference and Cosmology ved Imperial College London. Han forsker på om universets aksellererte utvidelse skyldes Einsteins kosmologiske konstant, mørk energi eller alternative tyngdekraftteorier.
  • Hiranya Peiris, reader i astronomi ved University College London. Hun studerer det fossile lys fra Big Bang i form av den kosmiske mikrobølgebakgrunn for å forstå hva som foregikk i det svært tidlige univers og om fysikkens lover var de samme da som nå.
  • George Efstathiou, direktør for Kavli Institute for Cosmology ved University of Cambridge. Han undersøker mørk energi via dens avtrykk på den kosmiske bakgrunnsstrålingen og fordelingen av galakser i universet.
  • Cliff Burgess, professor i partikkelfysikk ved McMaster University in Canada. Han er opprinnelig strengteoretiker men har vendt seg mot kosmologien og forsøker å forklare inflasjon og mørk energi ved hjelp av partikkelfysikk blant annet ved å introdusere ekstra dimensjoner og supersymmetri.

Publisert 6. jan. 2015 13:27 - Sist endret 11. jan. 2023 11:37