Observatoriet - vårt institutts bakgrunnshistorie

Det ærverdige Observatoriet ligger like ved Solli Plass i Oslo. Litt bortgjemt i dag, men på 1800-tallet var dette et av landets viktigste hus. Her ble Norge satt på kartet, med nøyaktig beregnet lengde- og breddegrad. Her fikk også landet riktig tid. Nå har huset fått en egen bok beregnet for barn, unge og interesserte voksne.

Observatoriet i Oslo. Foto: Tone Skramstad.

Det er ikke hvem som helst som slipper inn i det nyrestaurerte Observatoriet for å få se de gamle vitenskapelige instrumentene og den runde trekuppelen i tårnet. Men alle 7. klasser i Oslo får tilbud om en hel skoledag på Observatoriet. Her lærer de om tid, rom, solsystemet, magnetisme og historie. Det pedagogiske opplegget får fantastiske tilbakemeldinger fra begeistrede elever og lærere.

Forfatterne med blomsterFra lanseringen av den nye boken. Forfatterne Gunnhild Aasprang og Toen Skramstad. Foto: UiO.

Nå har huset også fått en helt ny og særegen bok! Forfatterne Gunnhild Aasprang og Tone Skramstad jobber til daglig ved Observatoriet. Sammen med Gyldendal har de laget en bok som bugner av illustrasjoner, kart og bilder.

I boken stiller forfatterne tiden 180 år tilbake for å fortelle om livet på Observatoriet for Christopher Hansteens sønn Harald, og for familien hans. I familien Hansteen skjedde det mer enn forskning og observasjoner. Vi får være med på markedet på Stortorvet, skøyteløp på fjorden, barneball på Observatoriet og en ung gutts første forelskelse.

Den siste professoren som bodde og arbeidet ved Observatoriet het Svein Rosseland. I 1934 grunnla han Institutt for teoretisk astrofysikk på Blindern. Landets astronomiforskning flyttet dermed fra Observatoriet til Blindern.

Boken Observatoriet - Huset som fant Norge gis ut på Gyldendal norsk forlag og kan kjøpes i bokhandelen.

Av Anna Kathinka Dalland Evans
Publisert 20. apr. 2015 11:31 - Sist endret 25. okt. 2019 11:32