Pris til Planck-forskere

Den internasjonale gruppen bak Planck-satellitten får pris fra Royal Astronomical Society.

Romteleskopet Planck

Romteleskopet Planck. Bilde: ESA

Norges bidrag

Den norske gruppen har vært en viktig del av Planck-samarbeidet siden 1998, og er nå stolte over å kunne dele denne utmerkelsen med alle som har arbeidet hardt på dette prosjektet gjennom 20 år.

Institutt for teoretisk astrofysikk har bidratt i Planck-gruppen på en rekke områder. Tre professorer og en rekke forskere, postdoktorer og phd-stipendiater fra instituttet har deltatt i planleggingen og i selve dataanalysen av observasjonene. En vesentlig del av det ene instrumentet har blitt utviklet av norsk industri.

Gruppen bak satellitten Planck har bestått av over 300 forskere og ingeniører fra Europa og Nord-Amerika som siden 1996 først konstruerte og deretter bygget satellitten og de vitenskapelige instrumentene om bord i den. Videre har forskerne analysert observasjonene som instrumentene har samlet inn. Planck ble sendt opp i bane i 2009 og samlet data frem til 2013

Jobber for astronomien

Royal Astronomical Society (RAS) er en snart 200 år gammel britisk organisasjon, basert i London, som jobber for astronomi, geofysikk og andre relaterte fagområder. Organisasjonen ble startet i 1820. Den første presidenten av RAS var Sir William Herschel, oppdageren av planeten Uranus.

Foreningen har nylig annonsert en rekke priser og medaljer for viktige bidrag til forskning, til ledende astrofysikere og geofysikere.

Den internasjonale Planck-gruppen fikk prisen for største prestasjon gjort av en forskningsgruppe. Denne gruppen har nådd et helt nytt presisjonsnivå i målingen av universets eldste lys, den kosmiske bakgrunnsstrålingen fra Big Bang.

Målinger av den kosmiske bakgrunnsstrålingen

Gjennom presisjonsmålinger av den kosmiske bakgrunnsstrålingen, har Planck-gruppen åpnet for nye forskningsområder i kosmologi, fundamental fysikk og i studiet av vår egen galakse. Gruppen har gitt den til nå mest nøyaktige bestemmelsen av universets alder, sammensetning og form.

Planck - forskningsgruppe ved Institutt for teoretisk astrofysikk

Universet sett med Planck