Skilpadder, teleskoper og Universal Studios

Jeg er masterstudent med på COMAP-eksperimentet, som samarbeider med folk fra blant annet USA, England og Canada. Og i februar var jeg så heldig at jeg fikk være med på tur til California!

radioteleskopet i california

Observatoriet Owens Valley Radio Observatory (OVRO) hvor teleskopet vårt ligger. Teleskopet vi bruker er 10 m i diameter, og virket mye større i virkeligheten enn det ser ut som på bilder!

Denne artikkelen var skrevet av tidligere masterstudent Maren Rasmussen for bloggen Women in Astrophysics.

portrettbildet av en ung kvinne
Maren Rasmussen fullførte mastergraden i Astronomi ved Institutt for teoretisk astrofysikk i 2020. Foto: Privat.

Institutt for teoretisk astrofysikk har et veldig internasjonalt miljø og har mange samarbeid på tvers av landegrenser. En av fordelene med dette, er at det er store sjanser for å få dra ut på spennende reiser i løpet av mastergraden sin.

Den første uken oppholdt vi oss for det meste på universitetet Caltech som ligger i utkanten av Los Angeles. Caltech er et prestisjefylt universitet, med hele 74 nobelprisvinnere, men er kanskje for de fleste best kjent som universitet hvor flere av karakterene fra serien Big Bang Theory jobber. Visste du at de har kjempesøte skilpadder på campus på Caltech? Det var også masse søte ekorn i området.

bildecollage av campus på Caltech
Foto: Maren Rasmussen.

Tiden på Caltech ble for det meste brukt på at alle som er med i COMAP eksperimentet presenterte hva de jobbet med. Det var veldig nyttig for meg, både for å få et bedre bilde av hva hele eksperimentet går ut på, og ikke bare det vi driver med i Oslo, men også for å få satt masteroppgaven min i et større perspektiv.

Etter en uke på Caltech reiste vi opp til observatoriet Owens Valley Radio Observatory (OVRO) hvor teleskopet vårt ligger. Teleskopet vi bruker er 10 m i diameter, og virket mye større i virkeligheten enn det ser ut som på bilder! Men selv ble jeg kanskje hakket mer imponert over 40 m teleskopet som også var på OVRO. I tillegg til disse to teleskopene er det flere andre teleskoper på området, som gjør området til et utrolig kult og spesielt sted. Derfor er det blant annet spilt inn to filmer der, the Arrival fra 1996 og Contact fra 1997.

På OVRO ble tiden mest brukt på lange dager med jobbing, i tillegg til å nyte utsikten over teleskopene og se på den fantastiske stjernehimmelen om kvelden.

bildecollage av observatoriet Owens Valley Radio Observatory
Foto: Maren Rasmussen.

Det ble selvfølgelig også litt tid til å være turister i løpet av oppholdet. Vi tilbrakte en hel dag i Universal Studios, som var utrolig imponerende. Alt var så utrolig forseggjort, hver minste detalj! Vi fikk sett Hogwarts, spasert gjennom Springfield og klappet dinosaurer i Jurrassic World. Jeg var også så heldig at jeg fikk vært med en tur til Hollywood sentrum og sett Walk of Fame.

Bildet kan inneholde: himmel, verden, reise, fritid, rekreasjon.
Foto: Maren Rasmussen.

I en ellers noe slitsom periode i siste innspurt av masteroppgaven, var dette en kjempefin, motiverende og lærerik tur som jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk bli med på.

Mer om

"Data selection for intensity mapping experiments using machine learning", Marens masteroppgave.

Women in Astrophysics blogg

Masterprogrammet Astronomi (to år)

Masterprogrammet Computational Science: astrofysikk (to år)

Av Maren Rasmussen