Curie actions-stipend til SUBITOP-nettverket og Carmen Gaina

CEED' Earth Dynamics group vil delta i SUBITOP - European Training Network (ETN). Dette nye Marie Sklodowska Curie Action (MSCA) nettverket vil gi et rammeverk for opplæring og karriereutvikling for unge forskere fra ulike institusjoner i Europa, innen forskning på geodynamikk, geofysikk, geologi, og geomorfologi

Figuren viser prosesser under en subduksjon. Figur: SUBITOPs søknad, Hovius, N. et al.

Endringer i topografien, som fjelldannelse eller bassengdannelser er ofte forårsaket ved subduksjonsprosesser i jordoverflaten.

Slike prosessene kan bestemme mønstre og intensitet av naturfarer som jordskjelv, vulkanutbrudd og jordskred. I en lengre tidshorisont, kan de endre formen på kontinentalgrenser og føre til sprekkdannelse og bassengdannelse i havet.

Studier av dagens og gamle subduksjonssoner og koblinger med kortsiktige og langsiktige endringer i topografi og tilhørende prosesser vil være et viktig forskningsmål i netteverket. Det nye nettverket vil bestå av 10 europeiske faggrupper fra hele åtte land, og man tar sikte på å ha 15 doktorgradsstudenter.

Et europeisk nettverk

Senter for Jordens utvikling og dynamikk (CEED) ved Institutt for geofag er en av SUBITOP partnerne, og vil lære opp en ung forsker ved å studere dannelsen av mikrokontinenter i subduksjonssoner systemer med feltobservasjoner og kinematisk, analog og numerisk modellering. Teamet vil studere gamle subduksjonssoner systemer (inkludert Kaledonidene) og nyere eksempler som Middelhavsregionen.

Ansvarlig forsker fra CEED i SUBITOP prosjektet er Carmen Gaina. Andre prosjektdeltakere fra CEED er Torgeir Andersen, Trond. H. Torsvik, Roy Gabrielsen og Susanne Buiter fra Norges geologiske undersøkelse Norge (NGU) og CEED. Prosjektet vil starte i mars 2016.

SUBITOP nettverket vil også sikre opplæring i kommunikasjon, formidling og karriereutvikling, og førstehånds erfaring fra privat sektor gjennom prosjektspesifikk hospitering og co-veiledning med industripartnere. De unge forskertalentene vil også bli intodusert for TOPO-Europeiske forskningsmiljø.

Fakta om SUBITOP ETN-programmet:

SUBITOP er forkorting for: Understanding subduction zone topography through modelling of coupled shallow and deep processes

Hele 10 europeiske institutioner vil samarbeide i netteverket. Programmet er koordinert av Helmholtz Potsdam Deutsches Geoforschungszentrum (GFZ), Tyskland.

SUBITOP - ETN vil bli finansiert gjennom Marie Skłodowska-Curie actions (MSCA).

Publisert 25. juni 2015 09:59 - Sist endret 25. juni 2015 19:28