Har funnet et tapt kontinent under Europa

Forskere ved universitetet i Utrecht i samarbeid med professor Trond H. Torsvik ved CEED Universitetet i Oslo, har funnet et tapt kontinent som dukket under Sør Europa for millioner av år siden. Det skal være fra dette kontinentet at fjellkjeder som Alpene oppsto.

Rekonstruksjonen av utviklingen av Adria, av Hinsbergen, Torsvik og andre.

Den vitenskapelige artikkelen er publisert her: Orogenic architecture of the Mediterranean region and kinematic reconstruction of its tectonic evolution since the Triassic (2019) av Douwe J.J.van Hinsbergen, Trond H.Torsvik, Stefan M.Schmid, Liviu C.Maţenco, Marco Maffione, Reinoud L.M.Vissers, Derya Gürer,  Wim Spakman. Gondwana Research,

Arbeidet er til nå omtalt i ca. 300 artikler, inkludert Nature og Science. Artikkel i Dagblandet her.

Rekonstruksjonen av jordskorpeplatenes utvikling er vist som animasjon her

Publisert 27. sep. 2019 09:46 - Sist endret 27. sep. 2019 09:50