Betaglukan frå sopp kan påverka immunforsvaret, men er vanskelege å studera

Stoffa består av store molekyl og let seg ikkje løysa opp, så forskarane må finna andre metodar for å undersøkja korleis dei verkar på cellenivå.

Tre fåresopp liggjande på skogbotn

Fåresopp er ein populær matsopp som òg er ei god kjelde for forsking på betaglukan. Foto: Jerzy Opioła/Wikimedia Commons

– Celleveggen i soppceller er bygd opp av betaglukan og kitin, slik celleveggen i tre er bygd opp av cellulose, forklarar Christiane Færestrand Ellefsen, stipendiat ved Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo.

– Molekyla i cellulose og betaglukan liknar veldig på kvarandre, men det er nokre forskjellar som gjer betaglukan meir interessant i farmasøytisk forsking.

Ein god del studiar har nemlig vist at betaglukan kan påverka immunforsvaret. Men samstundes har betaglukan eigenskapar som gjer at dei ikkje er så lette å forska på.

Eigenskapar knytte til immunforsvaret

– Dei let seg ikkje løysa i vatn og dannar strukturar som mesta av alt liknar på bomullsdottar. Desse bomullsdottane er vanskelige å studere, mellom anna er dei lite egna for studiar på celler, seier Ellefsen.

– Det er lettare å jobba med stoff som er vassløyselege, så mange føretrekkjer det. Du kan godt seia at vi har gjort det vanskeleg for oss sjølve når vi vel å forska på betaglukan.

Når dei likevel har vald å gjera det, er det altså i håp om at det på lang sikt skal vera råd å utvikla legemiddel basert på eigenskapar betaglukan har som er knytte til immunforsvaret.

Løysa opp ekstraktet

Christiane Færestrand Ellefsen
– Vi får betre analysar enn kva som var mogleg tidlegare. fortel Christiane Færestrand Ellefsen. Foto: UiO

I denne studien er det den populære matsoppen fåresopp dei har forska på. Fåresopp er ein massiv sopp som inneheld mykje cellevegg-materiale. Han er derfor ei god kjelde for betaglukan til metodeutvikling.

Metoden Ellefsen og kollegaane har utvikla for å gjera om betaglukan til eit meir forskingsvenleg materiale, beskriv ho som ganske enkel.

– Når ein skal ekstrahera, altså trekkja ut, betaglukan frå fåresopp, brukar ein ei basisk løysing. Det vi gjer, er å løysa opp ekstraktet ein gong til, i den same basiske løysinga, fortel Ellefsen.

Ikkje perfekte partiklar førebels

– Så endrar vi pH-en til løysinga, slik at ho vert nøytral. Då vert betaglukana felt ut, men i mindre partiklar enn dei vi starta med. Desse partiklane er små nok til at vi kan studera dei i laboratoriet.

– Til vårt bruk, å studera celleaktivitet, fungerer metoden forholdsvis greitt, og vi får betre analysar enn kva som var mogleg tidlegare, seier Ellefsen.

– Med denne metoden vert det enklare å samanlikne effektane av materiale frå ulike kjelder, og som ikkje let seg løysa i vatn. Men partiklane vi får er førebels ikkje så perfekte som vi ynskjer. Så metoden vår treng å vidareutviklast.

Den vitskaplege artikkelen

Ellefsen m.fl.: Preparation of Albatrellus ovinus β-Glucan Microparticles with Dectin-1a Binding Properties. ACS Applied Bio Materials, Apr 2023.

Av Torstein Helleve, kommunikasjonsrådgjevar FAI
Publisert 3. mai 2023 14:09 - Sist endra 3. mai 2023 14:09