Disputas: Stefania Guðlaug Baldursdóttir

Stefania Guðlaug Baldursdóttir ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Characterization of riboflavin-photosensitized changes in alginate polymer matrices for pharmaceutical applications

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Heikki Tenhu, Laboratory of Polymer Chemistry, University of Helsinki, Finland
Førsteamanuensis Niels Holger Harrit, H.C. Ørsted Instituttet, København Ø, Danmark
Seniorforsker Sayeh Ahrabi, Clavis Pharma AS, Oslo, Norge

LYSAKTIVERT LEGEMIDDELFRISETTING

Solen skinner og vi går rundt uten bekymringer. Men, burde vi kanskje bekymre oss litt mer? Solen er jo en energiressurs og energien kan både jobbe i mot oss og benyttes til vår fordel. Det er mye som solen kan påvirke, vi kan jo bare nevne bleking av gardinene etter sommeren som et eksempel på det. Til og med legemidler, både som vi allerede har inntatt og dem som er fortsatt i boksen, kan bli påvirket av sollyset, brutt ned og danne toksiske stoffer. Er det mulig å bruke sollyset til vår fordel i en farmasøytisk sammenheng? Stipendiat Stefanía Guðlaug Baldursdóttir ved avdeling for Farmasi, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo har i sitt doktorarbeid forsøkt å lage en legemiddelformulering som kan påvirkes med lys og derved styre legemiddelfrisettingen.

Fargestoffer ble blandet til tykke løsninger av polymerer. Fargestoffene kan fange opp energien fra sollyset og overføre det videre slik vi oppnår kjemiske reaksjoner for vårt behov. Polymerene er til stede for å oppnå en håndterbar konsistens for systemet, slik det blir enklere å bruke.

Avhandlingen tar for seg karakterisering av de effekter som lys har på systemer laget av riboflavin og alginat. Riboflavin er også ofte kalt B2 vitamin og finnes naturlig i kroppen, det er oransje i fargen og kan derfor fange opp de laveste bølgelengdene i synlig lys. Alginat er en polymer isolert fra tang og er mye brukt i matvarer, f.eks. yoghurt.

Det ble vist at når disse komponentene i løsning ble eksponert for lys, fanget riboflavinet opp lyset og startet en nedbryting av polymeren. Som følge av denne reaksjonen ble løsningen mer tynnflytende. Samme virkning ble også oppdaget når alginat/riboflavin løsningene ble omdannet til gelé. Etter eksponering med lys ble geléen svakere, med løsere konsistens. Det ble også vist at denne endringen i systemet førte til at andre molekyler tilsatt systemet begynte å bevege seg fortere. Det betyr at legemidler som er sperret inne i et slikt system kunne bli frisatt fortere etter lysbehandling enn før.

Slike systemer har potensial som en lysstyrt legemiddelform, men mer forskning trenges. Så det blir en stund til vi kan sitte i parken og ta av oss t-skjorten for å la solen utløse den dosen man trenger av det legemiddelet vi har behov for.

For mer informasjon, kontakt Karen Marie Ulshagen.

Publisert 18. feb. 2011 23:45