Disputas: Einar Sverre Berg

Einar Sverre Berg ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Beneficial use of internal controls in the nucleic acid amplification-based analysis

Prøveforelesninger

Se prøveforelesningSe prøveforelesning

Professor Curt Endresen, Institutt for Biologi, Universitetet i Bergen
Professor Leiv Sigve Håvarstein, Institutt for kjemi, bioteknologi og matvitenskap, Universitetet for miljø og naturvitenskap
Professor Rigmor Solberg, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo

Mer pålitelige resultater ved bruk av internkontroll i genteknologibaserte analyser.

Genteknologibaserte analyser benyttes i stadig flere diagnostiske undersøkelser. Analysene er svært følsomme og brukes til påvisning av ørsmå mengder av bakterier og virus. Ulempen er at analysene kan gi falske positive og negative resultater. Nå har forskere ved Divisjon for Smittevern, Nasjonalt Folkehelseinstitutt beskrevet og patentert et system som gir testene økt kvalitetssikring og mer pålitelige resultater.

De fleste laboratoriene benytter effektive forholdsregler for å eliminere de falske positive resultatene. Imidlertid, det samme gjelder ikke de falske negative resultatene. For å avsløre falske negative resultater kan prøvene tilsettes et internkontrollreagens. Bruk av slik internkontroll avslører om analysen er utført tilfredsstillende eller ikke. Forskeren Einar Sverre Berg og kolleger ved Folkehelseinstituttet designet et internkontrollreagens til en kommersiell klamydiatest fra Abbott Laboratories, som manglet slik kvalitetssikring. Testingen gav tilfredsstillende resultater. Denne typen internkontrollreagens ble patentert.

De forskjellige typene internkontrollreagens som benyttes i dagens analyser kan ikke tilsettes før mot slutten av analyseprosessen. Det gir en ufullstendig kvalitetssikring. Berg og kolleger har beskrevet et system basert på syntetiske partikler (liposomer) som beskyttende skall for internkontrollreagenset. Dermed kan internkontrollen blandes med det biologiske prøvematerialet allerede ved prøvetaking for optimal kvalitetssikring av hele analysen.

Berg og kolleger var blant de første til å vise at hemmende stoffer i urinprøver er en viktig kilde til falske negative resultater ved genteknologibasert påvisning av kjønnsykdommen klamydia. Menneskelig feil og instrumentfeil kan være andre årsaker til falske negative resultater. Bruk av internkontroll/liposom partiklene vil kunne redusere antallet uriktige konklusjoner/feil diagnoser etter falsk negative resultater.

For mer informasjon, kontakt Karen Marie Ulshagen.

Publisert 18. feb. 2011 23:53