Disputas: Anette Bonsted

Anette Bonsted ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Evaluation of photochemical internalization (PCI) as a method for enhancing adenovirus-based gene therapy

Prøveforelesninger

Se prøveforelesningSe prøveforelesning

Attila Louis Major, Department for Gynecology, University Hospital Geneva, Sveits
Frits Alan Thorsen, Institutt for Biomedisin, Universitetet i Bergen
Hanne Hiort Tønnesen, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo

I genterapi blir terapeutiske gener overført til celler for å behandle sykdom. Genterapi er foreløpig ikke utbredt som behandlingsform, da metoden må bli mer effektiv, spesifikk og sikker. Anette Bonsted har i sitt doktorgradsarbeid utviklet en ny metode med forkjølelsesvirus og fotokjemi som forbedrer overføringen av gener til kreftceller.

Adenovirus er et godt kjent og mye benyttet forkjølelsesvirus i eksperimentell forskning og klinisk genterapi. Molekylærbiologiske teknikker har gjort det mulig å erstatte deler av adenovirusets naturlige genom med det genet man ønsker å overføre til de cellene man ønsker å behandle. Når det konstruerte viruset infiserer celler, vil det nyinnsatte genet følge med.

Bonsted viser i sin doktorgrad at fotokjemisk behandling gir økt effekt av virusbasert genoverføring i forhold til bruk av adenovirus alene. Den fotokjemiske metoden, Photochemical Internalization – PCI, går ut på å behandle celler med lysfølsomme stoffer som deretter bestråles med synlig lys. Celler som gjennomgår PCI-behandlingen tar opp og uttrykker gener levert av adenovirus vesentlig bedre enn ubehandlede celler. Bonsted har vist på celler i kultur at metoden kan benyttes i kombinasjon med mange forskjellige typer adenovirus.

I PCI-metoden akkumuleres de fotokjemiske stoffene først og fremst i kreftceller, og det er bare de cellene som belyses som får økt opptak av gener. Dette er særdeles viktig i kreftsammenheng, der kun kreftcellene ønskes påvirket av de nyinnførte genene. Arbeidet har blitt utført i forskningsgruppen til dr. Kristian Berg ved Avdeling for Strålingsbiologi, Rikshospitalet-Radiumhospitalet HF. Forskningsgruppens hovedmål er å utvikle PCI til klinisk bruk.

For mer informasjon, kontakt Karen Marie Ulshagen.

Publisert 18. feb. 2011 23:45