Disputas: Jørgen Brustugun

Jørgen Brustugun ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Photostability of catecholamines in infusion solutions

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. Steven W. Baertschi, Eli Lily Company, Indianapolis, USA
Professor Berit J. Kjeldstad, Avd. for fysikk, NTNU, Trondheim
Professor Jan Karlsen, Avd. for galenisk farmasi, Farmasøytisk institutt, Oslo

Jørgen Brustugun har med sitt doktorgradsarbeid bidratt til økt forståelse for hvordan farmasøytiske hjelpestoffer sammen med lys påvirker stabiliteten av katekolaminer - adrenalin og adrenalinlignende stoffer. Arbeidet viser spesifikt at sulfitter og nedbrytningsprodukter man finner i varmebehandlede glukoseløsninger nedsetter stabiliteten av katekolaminene. Denne stabilitetsnedsettelsen skyldes sannsynligvis at disse stoffene fører til produksjon av reaktivt singlet oksygen når de utsettes for lys. Dette singletoksygenet oksiderer katekolaminene. Pasienter som får preparater der katekolaminene er oksidert vil kunne oppleve svekket effekt av preparatet.

Singlet oksygen har evne til å bryte ned og inaktivere mange legemidler. Resultatene av arbeidet gjør at man kan kartlegge hvilke stoffer som ikke bør tilberedes i glukose infusjonsløsning. Med dette vil legemidlene oppnå større stabilitet og dermed bedre effekt. Arbeidet er utført ved Seksjon for Farmasi, Farmasøytisk Institutt, Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Karen Marie Ulshagen.

Publisert 18. feb. 2011 23:45