Disputas: Kristin Cecilie Carlsson

Kristin Cecilie Carlsson ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Individualized dosing of CNS-active drugs: Pharmacokinetic prediction of gabapentin and carbamazepine serum levels based on individualized population models and prediction of the effects of dextromethorphan based on CYP2D6 phenotype

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Dr. philos. Petter-Arnt Hals, Amersham Health/GE Healtcare, Oslo
Professor Georg Sager, Institutt for Medisinsk biologi, Universitetet i Tromsø
Førsteamanuensis Hege Christensen, Farmasøytisk institutt, Oslo

SKREDDERSYDD DOSERING AV LEGEMIDLER

De fleste legemidler selges i noen få forskjellige styrker. Disse styrkene passer ikke alltid til alle. Forskjeller når det gjelder alder, kjønn, vekt, sykdom og genetikk kan gjøre det nødvendig å spesialtilpasse doseringen til hver enkelt pasient. En slik skreddersydd dosering kan gi færre bivirkninger og bedre virkning av medisinen.

Farmasøyt Kristin Cecilie Carlsson fra Elverum har studert legemidler som brukes i behandlingen av kroniske smerter og epilepsi. I arbeidet med sin doktorgrad, har hun undersøkt hvilke faktorer hos pasientene som gir opphav til forskjellig reaksjon på medisinen.

Carlsson, som er tilknyttet Farmasøytisk Institutt ved Universitetet i Oslo skal forsvare sitt arbeide i en disputas den 18. november. Hun har samarbeidet med forskere og leger ved Aker Universitetssykehus HF i Oslo, og ved et barnesykehus i Ohio i USA. Forskerne har laget matematiske modeller som de ønsker å bruke til å finne riktig dosering til pasientene. Carlsson sier at selv om dette ennå er et nytt felt i Norge, så gir de nye metodene håp om mer individuell medisinsk behandling i fremtiden.

For mer informasjon, kontakt Karen Marie Ulshagen.

Publisert 18. feb. 2011 23:45