Disputas: Pål Falck

cand.pharm. Pål Falck ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Whole blood and intracellular pharmacokinetics of cyclosporine A in renal transplant recipients

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Kaj Anker Jørgensen, Nyremedisinsk avfdeling C, Skejby Sygehus, Danmark
Førsteamanuensis Ulrika Simonsson, Avdelningen för farmakokinetik och läkemedelsterapi, Uppsala Universitet, Sverige
Professor Harald Thidemann Johansen, Avdeling for farmasøytisk biovitenskap, Farmasøytisk institutt, Univesitetet i Oslo

Leder av disputas:  Karen Marie Ulshagen

Veileder:  Prof. Anders Åsberg, Prof. Hege S. Christensen, Prof. Jan Leo Reubsaet

Avhandlingen er utført som et samarbeid mellom Farmasøytisk institutt og Nyrefysiologisk laboratorium på Rikshospitalet. Forskningen har bidratt til å ytterligere forbedre behandlingen av nyretransplanterte pasienter ved å optimalisere doseringen av ciklosporin (Sandimmun Neoral®). Resultatene er publisert i de høyt anerkjente internasjonale tidsskriftene Transplantation og Nephrology Dialysis Transplantation.

Det er blitt utviklet en unik metode for å måle ciklosporin (CsA)-nivået inne i hvite blodceller, der virkningen av dette immunhemmende legemidlet er. I en klinisk studie har vi vist at man med denne metoden – tidligere enn før – kan påvise om en avstøtning av det transplanterte organet har begynt. Den nye metoden kan derfor bli verdifull i oppfølgingen av pasientene i fremtiden ved at behandling for å hindre avstøtning kan iverksettes tidligere.

Vi har også vist at eldre pasienter (> 65 år) bør får lavere CsA-doser enn de normalt får i dag. Årsaken til dette er at eldre har tregere eliminasjon av CsA enn yngre pasienter. I tillegg har de en høyere prosentdel av CsA inne i de hvite blodcellene, der det skal virke. Dette kan føre til at eldre pasienter får en bedre tilpasset behandling med færre bivirkninger.

I en tredje studie viste vi at ciklosporin sannsynligvis kan brukes sammen med det nye legemidlet cinacalcet (Mimpara®) uten at man må endre dosen av CsA. Det var imidlertid indikasjoner på at man bør følge ekstra nøye med på nyrefunksjonen. Det ble påvist økt dannelse av et potensielt toksisk nedbrytningsstoff når disse to medisinene ble kombinert, noe som kan være assosiert med denne potensielle nyrebivirkningen.

Resultatene fra disse tre studiene har dannet den faglige basis som skal brukes i et spesialtilpasset dataprogram. Ved hjelp av dette dataprogrammet kan vi hjelpe legene med å foreta en bedre dosering av CsA. Studien som evaluerer dette programmet på faktiske pasienter pågår fortsatt, og så langt ser det lovende ut.

For mer informasjon, kontakt Halvor Aandal.

Publisert 19. feb. 2011 00:00