Disputas: Ellen Hagesæther

cand.pharm. Ellen Hagesæther ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Mucoadhesive properties of pectin

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor, Ph.D Carla Caramella, Università degli Studi di Pavia - Dipartimento di Chimica Farmaceutica, Italia
Seniorforsker, dr.scient. Ingrid Henriksen, GE Healthcare
Førsteamanuensis, dr.scient. Anne Berit Samuelsen, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Karen Marie Ulshagen

Veileder:  Sverre Arne Sande, Bo Nyström, Marianne Hiorth

Avhandlingen har vist at det langkjedede sukkermolekylet "pektin" kan klebe seg til kroppens slimhinner, og dermed være et attraktivt hjelpestoff ved avlevering av legemidler. Et problem for mange legemidler, for eksempel insulin og vaksiner, er at de tas opp i for liten grad i tynntarmen. Effekten ved å innta disse legemidlene via munnen blir da neglisjerbar. Dersom man kan øke oppholdstiden i tynntarmen, vil legemiddelopptaket kunne økes tilsvarende. En tablett dekket med pektin vil kunne klebe seg til slimhinna i tynntarmen og dermed øke oppholdstiden og opptaket.

Dersom sprøyter kan byttes ut med tabletter, vil det kunne ha store konsekvenser for eksempel ved behandling av diabetes og ved vaksinering. Man vil ikke lenger være avhengig av kvalifisert helsepersonell ved vaksinering og kostnadene vil reduseres. Man kan dermed se for seg økt utbredelse av vaksiner mot de vanligste infeksjonssykdommene i U-land. Insulintabletter vil kunne forbedre livskvaliteten til de mange som er avhengige av insulinsprøyter.

Pektiner fins i store mengder i naturen, for eksempel i epler og appelsinskall. Pektiner benyttes mye som fortykningsmiddel i næringsmiddelindustrien, for eksempel i yoghurt og syltetøy. Målet med denne avhandlingen var å undersøke om pektiner kan benyttes som hjelpestoff ved avlevering av legemidler, nærmere bestemt som slimhinneklebende hjelpestoff.

Arbeidet har blitt utført ved Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo innenfor fagområdet galenisk farmasi. Ulike typer av pektiner har blitt undersøkt både i tørr form og som løsninger, alene eller i kombinasjon med andre stoffer. De slimhinneklebende egenskapene har blant annet blitt undersøkt på fersk tarm fra gris, i et miljø som etterligner tynntarmen hos mennesker.

For mer informasjon, kontakt Halvor Aandal.

Publisert 19. feb. 2011 00:03