Disputas: Jostein Hatlelid

Jostein Hatlelid ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Preparations of α-substituted carbonates and esters as prodrugs of nucleosides

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Thorleif Anthonsen, NTNU, Institutt for kjemi, Trondheim
Universitetslektor Trond Ulven, Syddansk Universitet, Odense, Danmark
Førsteamanuensis Hilde Barsett, Farmasøytisk institutt, Universitet i Oslo

Legemidler av typen nukleosidanaloger brukes bl.a. til behandling av virussykdommer. Opptak av mange nukleosidanaloger er utilstrekkelig til å oppnå full effekt. Målet med arbeidet har vært å forbedre opptaket gjennom prodrug-typer av slike legemidler. Avhandlingen omhandler fremstilling av byggeklosser til bruk for sammenkobling med nukleosidanaloger til prodrug-typer for bedret absorpsjon. Arbeidet er utført ved Kjemisk institutt/Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo og hører inn under fagområdet farmasøytisk kjemi/legemiddelkjemi.

For mer informasjon, kontakt Karen Marie Ulshagen.

Publisert 19. feb. 2011 00:03