Disputas: Monica Hermann

Monica Hermann ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Pharmacokinetics of atorvastatin and cyclosporine — importance of quantitative assessment of metabolites

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Micheal Ashton, Universitetet i Gøteborg
Stein Bergan, Rikshospitalet
Hege Thoresen, Farmasøytisk institutt

Monica Hermann har med sitt doktorgradsarbeid bidratt til økt forståelse for hvordan det immundempende legemidlet cyclosporin og det kolesterolsenkende legemidlet atorvastatin påvirker hverandre når de tas samtidig hos nyretransplanterte pasienter. Arbeidet viser at nivåene i blod av både atorvastatin og nedbrytningsproduktene til atorvastatin øker kraftig når det tas sammen med cyclosporin, noe som muligens kan forklare den økte risikoen disse pasientene har for å utvikle alvorlige og potensielt dødelige muskelbivirkninger. Pasienter som fikk slike muskelbivirkninger uten samtidig bruk av cyclosporin viste seg derimot kun å ha forhøyede nivåer av nedbrytningsproduktene, mens atorvastatin selv var uendret. Resultatene fra dette arbeidet gjør at man muligens kan identifisere hvilke pasienter som vil være utsatt for slike alvorlige muskelbivirkninger på bakgrunn av målinger av atorvastatins nedbrytningsprodukter. Arbeidet er utført ved Avdeling for farmasøytisk biovitenskap, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Karen Marie Ulshagen.

Publisert 19. feb. 2011 00:03