Disputas: Øyvind Holte

Øyvind Holte ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Calcium alginate gels in controlled drug delivery formulations

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Luc Gérard Ghislain Delattre, University of Liège, Belgia
Jan Egil Melvik, FMC BioPolymer AS, Oslo
Professor Gro Smistad, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo

Arbeidet har vist at alginat kan egne seg som tilsetning til noen typer legemidler. Alginat er et naturprodukt som utvinnes fra tang og tare, og en av verdens ledende leverandører av alginat holder til i Norge (FMC BioPolymer). Alginat danner gel ved spesielle betingelser, og det er dette som kan utnyttes til legemidler. Når alginat blandes med legemiddelet, blir legemiddelet innkapslet i gelen. Legemiddelet lekker sakte ut, og dette kan utnyttes til å lage produkter som gir såkalt kontrollert frisetting. Dermed kan det for eksempel være tilstrekkelig å ta en tablett om dagen i stedet for fire.

To ulike typer legemidler ble produsert med alginat: 1) Tabletter som kan gi kontrollert frisetting av ulike legemidler, og 2) En injiserbar gelblanding som kan egne seg for lokal behandling av enkelte krefttyper. Både kjemiske og biologiske forsøk er utført med legemidlene. Dessuten ble det undersøkt hvilke typer legemidler som generelt vil kunne egne seg for slik innkapsling i alginatgel.

Arbeidet er hovedsakelig utført ved Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo. I tillegg er deler av arbeidet utført ved Radiumhospitalet. Resultatene av arbeidet kan danne grunnlaget for økt bruk av alginat til medisinske produkter.

For mer informasjon, kontakt Karen Marie Ulshagen.

Publisert 19. feb. 2011 00:03