Disputas: Chris Jacobs

Chris Jacobs ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Functional characterization of transcription factor and apoptosis initiator NGFI-B

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Ole Petter Ottersen, Anatomisk institutt, UiO, Oslo
Terje Johansen, Biokjemisk institutt, institutt for medisinsk biologi, UiT, Tromsø
Rigmor Solberg, Farmasøytisk institutt, UiO, Oslo

Kortison legemidlet dexametason brukes for å fremme lungemodning hos for tidlig fødte barn, blant annet i Norge. Målet med arbeidet var å finne ut om dexametason er farlig for hjerneceller og i tilfelle hvorfor. Resultatet var at dexametason dreper 15-20% av cerebrale hjerneceller hos rotte. Det er nærliggende å tro at dexametason også dreper cerebrale hjerneceller hos menneske. En stor studie i Kina viser at for tidlig fødte barn som har fått dexametasonbehandling har redusert motorikk og lavere IQ.

I andre del av doktorgradsarbeidet var målet å se om proteinet NGFI-B kunne la seg påvirke av epidermal vekstfaktor og i tilfelle hvilke phosphorylerings veier som ble brukt. NGFI-B, et protein som enten kan gi signal til cellen om å drepe seg selv eller et annet signal slik at cellen overlever. Dette kan muligens i fremtiden brukes i kreftbehandling eller i slagbehandling. Ved tilførsel av epidermal vekstfaktor ved riktig tidspunkt gjorde at NGFI-B ga overlevelsessignaler til cellen. Celledøden som forhindres kan sammenliknes med et hjerneslag. Forsøkene ble gjort på hjerneceller fra rotte. Arbeidet er utført ved Avdeling for farmasøytisk biovitenskap/Farmasøytisk Institutt ved Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Karen Marie Ulshagen.

Publisert 19. feb. 2011 00:09