Disputas: Ellen Johanne Kleveland

cand. scient. Ellen Johanne Kleveland ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Gene expression studies in Atlantic salmon (Salmo Salar L.) – Effects of 3-thia fatty acids and characterization of scavenger receptor class B, type I

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Patrick Babin, Genomics and Fish Physiology (GPP), Université Bordeaux 1, Frankrike
Professor Livar Frøyland, Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømat forskning (NIFES), Bergen, Norge
Professor Rigmor Solberg, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo, Norge

Leder av disputas:  Karen Marie Ulshagen

Veileder:  Professor Tor Gjøen, Farmasøytisk institutt, Dr. Bente Ruyter, AKVAFORSK

I oppdrett av Atlantisk laks brukes det fôr med høye nivåer av lipider (fettstoffer) for at fisken skal vokse raskt. I en del av sin avhandling utført ved Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo, har Ellen Johanne Kleveland studert laksfôret med fettsyrer som kan øke forbrenningen, såkalte svovelsubstituerte fettsyrer. Man kunne således tenke seg at disse fettsyrene kunne bidra til at fiskefôret kostnadsmessig ble bedre utnyttet. Men hva foregår inni cellene til laksen ved endringer i fôret? Dette ble delvis undersøkt ved hjelp av ”real-time PCR”, en metode som måler uttrykksnivået av gener. For å benytte denne metoden ble det utviklet markører og kontroller for å undersøke effekter av lipider på genekspresjon i celler og vev. Avhandlingen inneholder i tillegg studier av en reseptor som kalles ”scavenger receptor class B, type I” (SR-BI). Denne reseptoren er hos pattedyr blant annet viktig for å regulere transport av fettstoffer i kroppen, ved at den både tar opp og skiller ut lipider over cellemembraner. Analyser av denne reseptoren i laks viste at den var relativt lik strukturmessig, og antagelig også funksjonelt den tilsvarende reseptoren i pattedyr.

For mer informasjon, kontakt Karen Marie Ulshagen.

Publisert 19. feb. 2011 00:09