Disputas: Helle Wangensteen

Helle Wangensteen ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Biological and chemical studies of spices and mangrove plants: A. Chemistry and biological activity of medicinal plants from the mangrove forest in Bangladesh, B. Antioxidant activity in coriander

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Øyvind Andersen, Kjemisk institutt, University og Bergen, Norway
Associate professor Anna Katharina Jäger, Danmarks Farmaceutiske University, Danmark
Associate professor Hilde Barsett,, School of Pharmacy, University of Oslo, Norway

I dette doktorgradsarbeidet ble kjemiske innholdsstoffer i medisinplanter fra mangroveskogene i Bangladesh identifisert. Resultatene kan bidra til å forklare den tradisjonelle bruken av plantene samtidig som de kan ha betydning for framtidig medisinsk bruk. Lianen Sarcolobus globosus viste sterk cytotoksisk effekt. Det ble funnet et høyt innhold av ulike rotenoider og isoflavoner i lianen, blant disse to nye kjemiske forbindelser. Rotenoider er kjent for å ha cytotoksisk effekt, samtidig er rotenoidene mye brukt som insekt- og fiskegift. I barken fra mangrovetreet Xylocarpus granatum ble det funnet store mengder proanthocyanidiner, også kjent som garvestoffer. Medisinsk er proanthocyanidinene velkjent som middel mot diare. Barken fra X. granatum har blitt benyttet mot diare, samt for behandling av andre mage- og tarmlidelser. Ekstrakter fra barken viste kraftig antioksidant effekt, noe som skyldes dens høye innhold av proanthocyanidiner og andre flavonoider. Undersøkelser viste også at ekstrakter fra barken kan hindre bakterievekst og dette kan også medvirke til den medisinske effekten av planten. I doktorgradsarbeidet ble også antioksidanteffekten til krydderplanten koriander undersøkt. Mange krydderplanter inneholder potente antioksidanter og disse kjemiske forbindelsene kan bidra til å bedre holdbarheten i matvarer samtidig som de kan styrke antioksidantforsvaret i kroppen.

For mer informasjon, kontakt Karen Marie Ulshagen.

Publisert 19. feb. 2011 00:25