Disputas: Bjørn Winther

cand.pharm. Bjørn Winther ved Farmasøytisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Determination of an early stage SCLC biomarker by LC-MS. How to quantify femtomole levels of ProGRP in human serum?

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor, dr. Rainer Bischoff, Department of Analytical Biochemistry, Centre of Pharmacy, University of Groningen, Nederland
Dr. Bernd Thiede, Bioteknologisenteret, Universitetet i Oslo
Førsteamanuensis, dr. Marianne Hiorth, Avdeling for farmasi, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Karen Marie Ulshagen

Veileder:  Professor Léon Reubsaet

Avhandlingen er utført ved Avdeling for Farmasøytisk Kjemi, Farmasøytisk Institutt ved Universitetet i Oslo i samarbeid med Sentrallaboratoriet ved Radiumhospitalet.

Farmasøyt Bjørn Winther har forsket på diagnose og monitorering av småcellet lungekreft. Kreftdiagnostisering av pasienter kan gjennomføres på ulike måter. En måte er ved hjelp av kvantifisering av såkalte biomarkører. Hensikten med å måle en biomarkør er å se konsentrasjonsforskjeller av denne i en prøve fra en frisk person sammenlignet med en prøve fra en som person er syk. Biomarkører er i mange tilfeller sykdomsspesifikke proteiner som kan forekomme i for eksempel celleprøver, vevsvæske, lymfe, urin og blod. Bjørn Winther har ved hjelp av væskekromatografi koblet til massespektrometriske instrumenter, utviklet nye måter å detektere svært lave konsentrasjoner av biomarkøren ProGRP i blodprøver fra pasienter med lungekreft.

Da en blodprøve er særdeles kompleks i sammensetning, er det av avgjørende betydning for kvantifisering av biomarkøren å redusere prøvens kompleksitet før analyse. Bjørn Winther har i avhandlingen studert og evaluert ulike metoders egnethet for å oppnå lave kvantifiseringsgrenser og høy reproduserbarhet. Hans fokus har vært på ulike prøveopparbeidelsesteknikker som RAM, MIP og immunoimmobilisering. Det ble vist at deteksjon av 4,0 picogram protein er mulig. Dette indikerer et stort potensial for fremtidig bruk av væskekromatografi koblet til massespektrometri i absolutt kvantifisering av biomarkører.

For mer informasjon, kontakt Halvor Aandal.

Publisert 19. feb. 2011 00:25