First-in-class strategies to eradicate HIV/AIDS, treat Alzheimer's and overcome cancer resistance by function oriented synthesis

Gjesteforelesning ved professor Paul A. Wender.

Paul A. Wender er professor i kjemi ved Stanford University og representerer det tverrfaglige i livsvitenskap på en forbilledlig måte. Han anvender organisk syntetisk kjemi til å løse biomedisinske problemstillinger, og forskningen hans omfatter kjemi, biologi, medisin og materialvitenskap.

I sine studier bruker han designede molekylære transportører som kan føre et bredt spekter av molekyler inn i celler, f.eks. peptider, proteiner, nukleinsyrer eller nanopartikler. Denne forskningen åpner opp for nye muligheter innen kjemoterapi og stamcelleforskning og etablerer et nytt verktøy for å studere biokjemiske spor og real time imaging.

Foredraget vil omhandle hans forskning på prostratin (som nå testes ut i prekliniske studier for behandling av HIV/AIDS), bryostatin (som er i fase I og II for behandling av kreft) og molekylære transportører og hvordan disse kan brukes til å gi mer målrettet medisinering til affekterte celler.

Publisert 2. jan. 2012 13:50 - Sist endret 11. mai 2016 11:51