Fire av ti gravide hadde legemiddelproblemer

En ny studie fra mastergradstudenter fra PharmaSafe gruppen ble nettopp publisert i European Journal of Clinical Pharmacology. Artiklen ble også omtalt i DM.

Foto: Colourbox.com

I dag veit vi ikke nok om legemiddelrelaterte problemer blant gravide og ammende kvinner.

Mastergradstudenter i PharmaSafe gruppen har nettopp publisert en ny studie som ble også omtalt i Dagens Medisin. Studentene spurte 212 norske kvinner i fødeavdelinger av to norske sykehus og fant ut at 42% av disse kvinnene har opplevd legemiddelrelaterte problemer under svangerskapet,

Eksempler på dette kunne være at kvinnene slet med sterke smertetilstander under hele svangerskapet, men torde ikke bruke smertestillende, av frykt for å skade fosteret, sier Prof. Hedvig M.E. Nordeng. Nordeng mener det kan være en god idé å tilby alle gravide en samtale om legemiddelbruk tidlig i svangerskapet, som en del av svangerskapsomsorgen.

Les hele artiklen i Dagens Medisin her eller på Titan her.

Den vitenskapelige artiklen kan fins her.

I tillegg publiserte PharmaSafe gruppen en ny studie i Patient Education and Counseling.

Studien har tittelen "Medication adherence among pregnant women with hypothyroidism − missed opportunities to improve reproductive health? A cross-sectional, web-based study" og kan fins her.

Av Stefan J. Barfeld
Publisert 13. apr. 2016 12:06 - Sist endret 15. mai 2020 07:56