Forskningsdagene 2015

Årets forskningsdager er i full gang, og temaet for 2015 er mat. Forskere fra mange forskjellige fagområder og forskningsinstitusjoner nærmer seg temaet fra ulike innfallsvinkler og lager en annerledes matfestival! Farmasøytisk institutt kan du treffe på Forskningstorget i boden "Mat som medisin".

Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Mat som medisin

Maten vi får fra naturen inneholder tusenvis av forskjellige kjemiske stoffer. Noen av disse stoffene kan være viktige for kroppen din, men hvorfor?

I bær finner du massevis av antioksidanter. Noen antioksidanter gir bærene farge, mens andre kan beskytte plantene mot sykdommer eller stråling fra sola. Antioksidanter er en variert gruppe kjemiske stoffer som du finner i forskjellige bær. Bær er sunne, og når vi spiser dem kan kroppen vår bli beskyttet mot sykdommer.

Snakk med oss om antioksidantene du finner i bær, test kunnskapene dine og vinn fine premier!

Tid og sted:

Fredag 18. september kl 9.00 - 17.00
Lørdag 19. september kl 10.00 - 17.00

Universitetsplassen, Oslo sentrum

Vi deltar også i:

Seminaret "Helse, lys og lysbaserte teknologier", som arrangeres av Norsk forening for fotobiologi og fotomedisin.

Tid og sted:

Torsdag 17. september: kl 19.00 - 22.00, Litteraturhuset