Circle U grant til Ole Andreas Økstad

Samarbeider med forskere fra Belgia og Danmark om EU-søknad i 2024.

Ole Andreas ØkstadSammen med samarbeidspartnere ved Université catholique de Louvain i Belgia og Aarhus Universitet i Danmark fikk professor Ole Andreas Økstad ved FAI innvilget et Circle U grant før jul.

– Grantet skal i første omgang brukes til reisemidler og nettverksmidler for 2023, og til policyarbeid med kartlegging av bakterier i Bacillus cereus-gruppen, forteller Økstad.

– Vi ønsker å undersøke bakteriene i forhold til mattrygghet/bærekraft, og om de utgjør en risiko for menneskelig helse ved bruk som biologisk insektmiddel. Dette er en multimilliard-industri på verdensbasis. Vi har et OneHealth- og bærekraft-perspektiv, hvor slektskap, toksisitet, navngivning og regulering står sentralt.

Nettverket (CereNET) har nå startet arbeidet mot et internasjonalt policypaper og mot en søknad til EU om ny COST-action, til deadline i oktober. Nettverket skal ha en workshop 1.–2. juni. Det vil så bygges sten for sten mot en større EU-søknad, med siktemål 2024

Publisert 29. mars 2023 10:06 - Sist endret 29. mars 2023 10:10