FAI sentrale i NFR-støttet innovasjonsprosjekt i Vestvågøy

Får 7 millioner kroner for å forske på personer med psykisk utviklingshemming og legemiddelhåndtering.

Åtte personer oppstilt i et seminarrom

Samling med prosjektgruppen. Foto: Prosjektet

Innovasjonsprosjektet "Riktig legemiddelbruk hos personer med utviklingshemming - det gjelder livet" tar utgangspunkt i de ansattes opplevelse at det utfordrende å få til optimal legemiddelhåndtering for personer med utviklingshemming, da det forekommer mye endringer i medisinlistene.

En annen utfordring er manglende kunnskap om hvordan pasientgruppen omsetter medisiner eller hvordan man skiller bivirkninger av medisiner fra symptomer på sykdommer.

Prosjektet skal forbedre legemiddelhåndtering og legemiddelterapi og utvikle et nytt rammeverk for trygg legemiddelbruk i miljøtjenesten.

Vestvågøy kommune er eier av prosjektet, som ledes av Solrun G. Holm. Professor Guro Forsdahl og kollegaer ved Institutt for farmasi, UiT Norges arktiske universitet, er samarbeidspartnere. Professor Anne Gerd Granås fra Farmasøytisk institutt er medansvarlig for to av fem og arbeidspakker, og sitter i tillegg i styringsgruppen.

Prosjektet skal gå over tre år.

76 millionar til utvikling av meir effektive tenester i offentleg sektor (Forskningsrådet, 21. feb. 2023)
Psykisk utviklingshemma fekk betre medisinering gjennom tverrfagleg samarbeid (Titan, 22. feb. 2020)

Publisert 24. feb. 2023 11:51 - Sist endret 24. feb. 2023 13:55