Møteinnkalling 9. november 2016

Onsdag 9. november 2016 kl.14-16, Grupperom 298B, Farmasøytisk institutt


SAKSLISTE:

Sak-SU 38-16 Godkjenning av møteinnkalling og agenda

Sak-SU 39-16 Referat fra møtet 30.09.16

Godkjent på sirkulasjon

Sak-SU 40-16 Referat og orienteringssaker

a) Publisering av program- og emnesider i revidert studieplan

Programsidene, samt emnesidene for studieåret 2017/2018 i revidert studieplan publiseres i disse dager. MN-fakultetet har arbeidet med å strukturere programsidene slik at disse på tvers av fakultetet fremstår enhetlig. Se vedlagt:

  1. Forsiden med nytt bilde
  2. Hvorfor velge dette programmet? (som vi arbeidet med i forbindelse med Studiekatalogen)
  3. Hva lærer du? (som MN-fakultetet har omstrukturert)
  4. Oppbygning og gjennomføring (som MN-fakultetet har omstrukturert)
  5. Jobb og videre studier

På bakgrunn av at vi ikke oppretter et nytt program, men kun omstrukturerer programmet, vil nettsidene for nåværende og revidert studieplan bli «merged» sammen. Studieadministrasjonen og Utdanningsleder skal i møte med MN-fakultetet angående dette 8.november, hvor vi vil diskutere hvordan vi best skal gjøre dette. Dette vil særlig gjelde for nettsiden «Oppbygging og gjennomføring».

Sak-SU 41-16 Time-hjelpelærer budsjettet og driftsbudsjettet for undervisning 2017 for 2.avdeling (vedtakssak)

Programrådet for 2.avdeling vedtok på møtet 17.oktober 2016 å anbefale det fremlagte time-hjelpelærerbudsjettet og driftsbudsjettet for 2.avdeling 2017 med de endringene som er forslått og anser at budsjettene som rimelige. Budsjettene er videresendt Studieutvalget for endelig godkjenning. Se vedlagt referat fra møtet i Programrådet for 2.avdeling 17.oktober, samt forslaget til time- hjelpelærerbudsjett og driftsbudsjett for undervisning 2017 for 2.avdeling.

Sak-SU 42-16 Oppdaterte LUBer for FARM3100 - Farmakognosi (vedtakssak)

På møtet i Studieutvalget 16.juni 2016 ble LUBene på emnenivå for emnene i de 6 første semestrene av revidert studieplan gjennomgått. FARM3100 - Farmakognosi ble lagt til 5.semester under forutsetning av at emnet skal være tilpasset at studentene skal ut i praksis påfølgende semester. På bakgrunn av dette anså Studieutvalget den første LUBen i det fremlagte forslaget som for grunnleggende. Studieutvalget spurte også om hvorvidt LUBen var nyttig, eventuelt om noe kunne flyttes til emnet i biokjemi (som har hovedfokus på menneskekroppen) eller til et masteremne spisset mot studenter som fortsetter innen farmakognosi på masterdelen av studiet».

Studieutvalget har nå mottatt oppdaterte LUBer for FARM3100 – Farmakognosi. Se vedlagt gamle og reviderte LUBer.

Sak-SU 43-16 Videre arbeid med revidering av studieplanen de to siste årene av studiet (diskusjonssak)

Studieutvalget må nå starte opp arbeidet med å få på plass 4. og 5.året av revidert studieplan. Følgende må på plass:

For 7.semester:

  1. Emneledere og emnekomiteer
  2. Oppstart på arbeidet med «Kort om emnet» og «LUBer på emnenivå»

For 8.semester:

  1. I henhold til InterAct er dette et utviklingssemester hvor studentene skal kunne reise på utveksling, samt velge masteremner mer fritt enn de gjør i dag. Hva innebærer dette for oss? Det er viktig med en felles forståelse av hva et utvekslingssemester innebærer.
  2. Rammene for masteremnene og gjennomføringen/undervisningen av disse. Hvordan skal semesteret struktureres? FRM4110 – Anvendt statistikk er lagt til dette semesteret. Emnet egner seg dårlig til å avholde intensivt over en kort periode (6 uker) da studentene ikke tidligere har hatt statistikk og derfor ikke er inne i begrepsapparatet og emnet bør derfor være gjennomgående i semesteret (dette er også et ønske fra MI). Dette vil legge føringer for de andre masteremnene. Ved omlegging av timeplanleggingen kan vi også i større grad legge opp til mindre kollisjoner mellom masteremner. Hvor mange masteremner trenger vi? Hva skiller disse masteremnene i 8 semester fra masteremner som avholdes i 9.semester? Hvordan unngå at masteremner som er «allmenne» for mange studenter blir lagt til 9.semester, hvor studentene kun skal velge 15 studiepoeng med masteremner?
  3. Når skal studentene velge/reservere masteroppgave? I slutten av 7.semester, i 8. semester eller begynnelsen av 9.semester. For enkelte fagområder kan det være for sent å velge oppgave i 9.semester. Hvis studentene velger masteroppgave allerede i 7. eller begynnelsen av 8.semester skal dette kunne gi føringer i forhold til hvilke emner studentene velger i utviklingssemesteret, som i utgangspunktet skal være et semester hvor studentene skal stå friere i å velge masteremner inkl. å kunne velge emner utenfor instituttet f.eks. jus eller andre helsefag.

For 9.semester:

  1. Hvilke masteremner skal legges til 9.semester?
  2. Hva skal inngå i de 15 studiepoengene med masteremner studentene skal velge. Hvor sterk tilknytting trenger disse å ha til masteroppgaven når vi ikke skal ha studieretninger?
  3. Skal masteroppgaven velges/reserveres i starten av semesteret? (se også 8.semester).
  4. LUBer for masteroppgaven (FRM5945). Mer informasjon og forslag til utforming og oppsett vil komme fra MN-fakultetet.

10. semester: I dette semesteret skal studentene fullføre masteroppgaven.

I henhold til regelverket for masteren skal studentene ha fullført alle masteremner før siste semester på masteroppgaven. Vi kan derfor ikke legge opp til at studentene skal velge masteremner i dette semesteret. Dette skal kun være i helt spesielle tilfeller, f.eks. hvis studentene har strøket på masteremner (noe de ikke burde) eller har vært på utveksling og ikke fått tatt FRM4110 – Anvendt statistikk for farmasøyter. 

Eventuelt;

Publisert 16. nov. 2016 07:47 - Sist endret 10. feb. 2021 14:10