Disputas: Berit Bjugan Aam

Berit Bjugan Aam ved Biologisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden dr.scient. (doctor scientiarum): Formation of reactive oxygen species and ROS scavenging effects. A comparison of three different cell-types after exposure to toxic agents.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Visiting Professor Edvard A. Lock, School of Biomolecular Sciences, Liverpool John Moores University, UK
Seniorforsker Marit Låg, Nasjonalt Folkehelseinstitutt, Divisjon for Miljømedisin, Avdeling for luftforurensinger og støy, Oslo
Professor Ketil Hylland, Universitetet i Oslo, Biologisk institutt

Leder av disputas:  professor Trond Schumacher

Veileder:  Frode Fonnum (internveileder UiO: Steinar Øvrebø)

Arbeidet ble utført ved Forsvarets Forskningsinstitutt på Kjeller, og avhandlingen er skrevet innenfor fagområde toksikologi.

Toksiske stoffer kan indusere økt dannelse av reaktive oksygen radikaler (ROS) i celler. Dersom antioksidantforsvarssystemene i celler overveldes, vil skade på proteiner, lipider og DNA eller til og med celledød inntreffe. Dette vil også kunne skade vev og celler i nærmiljøet.

ROS-induserende effekter av flere ulike toksiske stoffer som slippes ut når olje og diesel forbrennes ble undersøkt i ulike immunceller i luftveiene. Økt ROS-produksjon i luftveiene kan gi betennelsesreaksjoner og skade på vevet i lungene, og ROS er medvirkende årsak til mange skadelige tilstander og sykdommer i luftveiene. Alle de toksiske stoffene som ble undersøkt økte produksjonen av ROS i celler, og mekanismene for den økte ROS-produksjonen var i stor grad lik i de ulike celletypene.

For mer informasjon, kontakt Trond Schumacher (s.).

Publisert 30. mars 2012 15:53 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13