Disputas: Ingrid Aarnes

Ingrid Aarnes ved Department of Geosciences vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Sill emplacement and contact metemorphism in sedimentary basins

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Jay Ague, Dept. of Geology and geophysics, Yale University
Professor Nicholas Arndt, LGCA, Université J. Fourier, Grenoble
Dr Stephanie C. Werner, Physics of Geological Processes, University of Oslo

Leder av disputas:  Professor Ole Humlum

Veileder:  Henrik Svensen og Yuri Y. Podladchikov

Klimagasser som blir sluppet ut i et stadig økende tempo og omfang, og en klode som blir stadig varmere er et tema de fleste har blitt fortrolige med de siste årene. Nyere forskning forteller oss at dette har skjedd også ved naturlige prosesser. Ifølge doktoravhandlingen ”Vulkanske intrusjoner og kontaktmetamorfose i sedimentære bassenger” er naturskapte utslipp av store mengder karbongasser til atmosfæren en av de viktigste årsakene til noen av de mest sentrale klimaendringene i jordas historie. Dette skjedde i perioder med ekstraordinær vulkansk aktivitet og dannelsen av store vulkanprovinser.
Et viktig verktøy i denne prosessen var utviklingen av unike dataprogrammer som gjorde det mulig å regne ut hvor mye gass som ble dannet i forbindelse med vulkanprovinsene og forklare hvordan de ble sluppet ut. Et sted mellom 700 og 15000 milliarder tonn karbon ble dannet på flere kilometers dyp i form av den effektive drivhusgassen metan. Gassdannelsen dannet et overtrykk som var 3000 ganger sterkere enn det atmosfæriske trykket, noe som førte til effektivt utslipp gjennom store gasspiper. Til sammenligning slipper vi mennesker årlig ut ca. 8 milliarder tonn karbon.
Til grunn for forskningen ligger et feltarbeid i Karoo i Sør-Afrika, en godt bevart vulkanprovins dannet for 183 millioner år siden. Minst seks vulkanprovinser sammenfaller med utslipp av karbongass og global oppvarming. Alle kan knyttes opp til masseutryddelser, hvorav den største noensinne skjedde 250 millioner år siden da nesten alt livet på jorda bukket under. Forskningsarbeidet er gjort ved PGP (Geologiske prosessers fysikk), et senter for fremragende forskning ved Universitetet i Oslo, og avhandlingen er en viktig brikke i den pågående debatten rundt klimaendringer og utslipp av klimagasser, samt diskusjonen rundt hva som egentlig foregikk de gangene ekstraordinær vulkansk aktivitet og masseutryddelser herjet på vår hete klode.

For mer informasjon, kontakt Anne Innes.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13