Disputas: Akbar Akbari

Cand.Scient Akbar Akbari ved Institutt for informatikk vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Studies on Macromolecule Separation: Applying Image and Signal Processing Methods to improve Accuracy in DNA Analysis

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Mats Rudemo, Department of Mathematial Sciences, Chalmers University of Technology
Adjunct professor Eivind Hovig, Institute for Cancer Research, The Norwegian Radium Hospital
Professor Anne Solberg, Department of Informatics, University of Oslo

Leder av disputas:  Dag Langmyhr

Veileder:  Albregtsen, Kjetill S. Jacobsen, Nils Christian Stenseth

Den store variasjonen i DNA fra individ til individ er en egenskap som gjør det mulig å gjøre DNA-basert individbestemmelse. Dette benyttes innen rettsmedisin, biologisk forskning og ressursforvaltning. For å kunne analysere DNA må molekylene først deles i små fragmenter. Vanlige teknikker for å gjøre dette er gel-elektroforese og kapilær-elektroforese. Resultatet fra disse teknologinene er bilder eller intensitetsprofiler som krever videre analyse. Vårt fokus har vært å utvikle bildeanalysealgoritmer og signalbehandlingsmetoder for forbedret fragmentdeteksjon og estimat av fragmentstørrelse. Nye og forebedrede algoritmer innen bakgrunnsnormalisering og estimering av fragmentstørrelse har blitt utviklet. Avhandlingen ligger innenfor områdene molekylærbiology, bilde- og signalanalyse. Arbeidet er utført ved Institutt for Informatikk, i samarbeid med Biologisk Institutt, Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Lena Korsnes.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13