Disputas: Jon Albretsen

Jon Albretsen ved Institutt for geofag vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The Skagerrak circulation's sensivity to external forcing

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bo Gustafsson, ph.d., Institutt for Oseanografi, Göteborgs Universitet
Anna Wåhlin, ph.d., Institutt for Meteorologi, Stockholms Universitet
Jan Erik Weber, dr. philos., Institutt for geofag, Universitetet i Oslo

Flere omfattende sammenlikningsstudier er utført med en havvarslingsmodell for å undersøke betydningen av bølgenes effekt på havstrømmer og vannstand i tillegg til hvilken virkning ferskvann fra elver har på havets fysiske egenskaper og strømningsmønstre. Disse studiene er viktige fordi det påvirker strømforholdene som igjen er kritisk for å varsle utbredelse av skadelige alger og oljeutslipp og for søk-og-redningstjeneste på havet. I tillegg kan forbedrete vannstandsvarsler ha stor betydning for å kunne forutsi ekstreme stormflosituasjoner.

Vi fokuserer hovedsakelig på Skagerrak og den tilhørende delen av den norske kyststrømmen. Havmodellen omfatter også Nordsjøen, Kattegat og Østersjøen, siden dette er områder med store bidrag til den totale sirkulasjonen i Skagerrak. Vannmassene som kommer ut gjennom Kattegat med opprinnelse fra Østersjøen har større betydning for saltholdigheten i Skagerrak, og særlig kystnære områder, enn alle elver rundt Nordsjøen og Skagerrak til sammen. Et realistisk estimat på vannmengden som strømmer ut fra Østersjøen er derfor svært viktig for å kunne forutsi havets egenskaper, og da spesielt saltholdigheten, i Skagerrak. Derimot er det vist at dette er mindre viktig hvis man kun er interessert i de dynamiske forholdene, altså strømningsmønsteret.

Arbeidet er utført ved Forsknings- og utviklingsdivisjonen ved Meteorologisk institutt i Oslo. En viktig del har vært å dokumentere at havvarslingssystemet kvantitativt reproduserer det forholdsvis uoversiktlige og variable sirkulasjonsmønsteret i Skagerrak. Under forsøkene med å forbedre varslingssystemet er det benyttet store mengder observasjoner (målinger av saltholdighet, temperatur og vannstand) for å gjøre kvaliteten mer målbar. En utvidelse av et tidligere utviklet analyseverktøy for energibetraktninger har også gitt en bredere forståelse av sirkulasjonen i Skagerrak.

For mer informasjon, kontakt Nils Roar Sælthun.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13