Disputas: Anne Hege Alm-Kristiansen

cand.scient. Anne Hege Alm-Kristiansen ved Institutt for molekylær biovitenskap vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Modulation of the activity of the oncoprotein c-Myb by FLASH and other associated proteins - Studies of interaction, localization and function

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Professor Terje Johansen, Avdeling for biokjemi, Institutt for medisinsk biologi, Universitetet i Tromsø
Professor Peter Alestrøm, Institutt for basalfag og akvamedisin, Norges veterinærhøgskole, Oslo
Professor Winnie Eskild, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Fahri Saatcioglu

Veileder:  Odd Stokke Gabrielsen

Hvilke av våre gener som er skrudd på i ulike celler til ulike tider bestemmes av såkalte transkripsjonsfaktorer. Den sentrale transkripsjonsfaktoren i denne avhandlinga er oncoproteinet (”kreftproteinet”) c-Myb, en faktor som har vist seg å være viktig for utviklingen og spesialiseringen av våre blodceller. Det ser ut til å være en sammenheng mellom blodkreft og endrede egenskaper ved dette proteinet. Studier i mus viser at c-Myb proteinet og riktig mengde av det er helt essensielt for at blodcellene skal utvikle seg normalt. c-Myb utfører sin funksjon ved å binde seg til DNA og skru på et visst sett med gener.

For å forstå hvordan aktiviteten til denne faktoren reguleres, er det viktig å forstå hvordan aktiviteten av c-Myb proteinet selv blir regulert, og hvilke andre proteiner som c-Myb samarbeider med. Hovedmålet med dette doktorgradsarbeidet var å studere ulike proteiner som binder seg til c-Myb. Proteiner som ble studert var det store kjerneproteinet FLASH som binder seg til c-Myb og gjør det mer aktivt, og et relativt lite protein kalt SUMO som gjør c-Myb mindre aktivt. Arbeidet faller inn under såkalt transkripsjonsforskning hvor målet er å forstå hvordan transkripsjonsfaktorer i kjernen bestemmer hvilke gener som skrus av og på til en hver tid.

Når man forstår hvordan reguleringen av c-Myb og dens samarbeidspartnere skjer i normale, friske celler, øker man muligheten for å finne ut hvordan man kan rette opp eventuelle skader som skjer når disse proteinene ikke gjør jobben sin, og cellene derfor blir syke.

Doktorgradsarbeidet ble utført ved Institutt for Molekylær Biovitenskap ved Universitetet i Oslo med professor Odd Stokke Gabrielsen som veileder.

For mer informasjon, kontakt Gry Slettner Windsland.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13