Disputas: Håvard Alnes

Håvard Alnes ved Fysisk institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): An inhomogeneous alternative to dark energy

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

Prof. Kari Enqvist, University of Helsinki
Prof. Jens Andersen, NTNU, Trondheim
Prof. Jon Magne Leinaas, Universitetet i Oslo

Bor vi i universets sentrum?

I følge kosmologenes standardmodell, begynte universet med et "Big Bang" og har utvidet seg siden. Men nye målinger, blant annet fra Hubble-teleskopet, tyder på at utvidelseshastigheten øker. Dette er stikk i strid med hva man forventer, siden tiltrekkende gravitasjonskrefter mellom galaksene burde føre til en langsom bremsing av den kosmiske ekspansjon. For å forklare observasjonene har kosmologene derfor innført "mørk energi", en form for frastøtende gravitasjon som i følge modellene utgjør 70 % av energiinnholdet i universet. Denne mørke energien er kontroversiell fordi den ikke likner noen form for energi (som f.eks. stråling eller vanlig materie) som vi har observert på jorden. På en annen side er de resulterende frastøtende gravitasjonskreftene så svake at det ville være helt umulig å oppdage dem i jordiske eksperimenter.

I mitt doktorgradsarbeid har jeg sammen med Morad Amarzguioui fra astrofysisk institutt og professor Øyvind Grøn forsøkt å forklare de astrofysiske observasjonene uten å innføre mørk energi. Vi har antatt at vår galakse ligger i et område med litt lavere gjennomsnittlig materietetthet og litt høyere utvidelsesfart enn resten av universet. Det viser seg at en slik "boblemodell" virkelig kan forklare de viktigste observasjonelle data under én forutsetning, nemlig at vi befinner oss veldig nært sentrum av bobla. På en måte kan man si at vårt resultat betyr at vi nå kan velge om vi tror på en mystisk frastøtende gravitasjonskraft som fyller kosmos, eller alternativt plassere oss selv i sentrum av universet, med de filosofiske implikasjoner det har.

Selv om begge modellene foreløpig passer godt med observasjonene, har jeg diskutert i oppgaven min hvordan planlagte fremtidige målinger på galaksehoper kan brukes til å skille modellene. Det blir derfor meget spennende å følge med når disse resultatene er klare i 2009.

Referanser:
1.H. Alnes, «An Inhomogeneous Alternative to Dark Energy», Ph.d. thesis (University of Oslo, 2006)
2.«Bor vi i universets sentrum?», artikkel på forskning.no, http://www.forskning.no/Artikler/2006/oktober/1159945542.18

For mer informasjon, kontakt Heidi Buvoll.

Publisert 29. mars 2012 15:18 - Sist endret 13. apr. 2012 10:13